Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

AN UP-TO-DATE FOREIGN LANGUAGE COURSEBOOK: FROM PAPER TO ELECTRONIC VERSION

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-6-33-62-66

Abstract

The article attempts to articulate the conceptual characteristics of an up-to-date tertiary-level foreign language coursebook. In order to meet the requirements of modern national educational standards and be in line with the aims of foreign language teaching, a new generation coursebook, whether printed or electronic, is to be based on a set of such general didactic principles as competency-based approach, interdisciplinary approach, multilevel approach, modularity, and proximal development as well as such specific language teaching principles as authenticity, up-to-dateness, informativeness, and functionality. The authors substantiate the need for an integrative approach to developing an innovative coursebook, which consists in blending a printed and an electronic version, thus allowing for a more optimal organisation of the teaching-learning process due to a more rational proportion between classroom and self-study activities. The effective organisation of the process, in its turn, is instrumental in achieving the aims and goals of foreign language teaching. New generation coursebooks can be used not only to organise independent and self-study activities of full-time students of higher education, but also to provide a basis for various forms of distant learning, which will enable up-country students to receive high-quality (language) education.

About the Authors

O. A. Kravtsova
MGIMO(U) MFA of Russia
Russian Federation
Candidate of Philology, associate professor of English Department


D. N. Novikov
MGIMO(U) MFA of Russia
Russian Federation
Candidate of Philology, associate professor of English Department


References

1. Китайгородская Г. А. Инновации в образовании – дань моде или требование времени? // Иностр.

2. языки в школе. 2009. №2. С. 2-7.

3. Крячков Д. А., Ястребова Е. Б. Развитие языковой компетенции студентов-международников с помо-

4. щью мультимедийных средств (на примере электронного пособия Д. Н. Новикова к «Курсу англий-

5. ского языка для студентов языковых вузов» Е. Б. Ястребовой, Л. Г. Владыкиной, М. В. Ермаковой) //

6. Актуальные проблемы лингвистики и лингводидактики делового общения в свете новых технологий

7. обра-зования: Материалы Международной науч.-практ. конф. (Москва, 3 февр. 2010 г.): в 3-х ч. М.:

8. МГИМО(У) МИД России, 2010. Ч. 3 / под ред. Л. К. Раицкой, Е. В. Пономаренко. С. 68 – 77.

9. Новиков Д. Н. Электронный учебник в учебном процессе: Опыт применения при обучении англий-

10. скому языку студентов-международников // Альманах современной науки и образования. 2013. №

11. (71). C. 133–135.

12. Попова Н. В. Профессионально-ориентированный учебник по иностранному языку нового поколения.

13. Междисциплинарный подход. СПб.: Изд-во Политехн. ун-та, 2011. 248 с.

14. Смирнов Д. В. Парадокс: почему современное электронное обучение не является обучающим //

15. Сборник материалов XXIII Всероссийской научно-методической конференции «Проблемы качества

16. образования». М.: ИКВО, 2013. С. 80.

17. Ястребова Е. Б., Кравцова О. А. Какой учебник иностранного языка нужен вузу сегодня? // Иностранные

18. языки в школе. 2011. № 5. С. 63–68.

19. Ястребова Е. Б., Кравцова О. А., Крячков Д. А., Владыкина Л. Г. Курс английского языка для международников и регионоведов. Уровень – бакалавриат. Компетентностный подход. I курс.: в 2-х частях.

20. М.: МГИМО- Университет, 2009.


Review

For citations:


Kravtsova O.A., Novikov D.N. AN UP-TO-DATE FOREIGN LANGUAGE COURSEBOOK: FROM PAPER TO ELECTRONIC VERSION. MGIMO Review of International Relations. 2013;(6(33)):62-66. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-6-33-62-66

Views: 929


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)