Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

THE COMPETENCE-BASED FOCUSED FORMS OF ESTIMATION OF PROFESSIONAL FOREIGN-LANGUAGE COMMUNICATIVE COMPETENCE (CRITERIA ESTIMATION)

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-5-32-84-89

Abstract

The article contains a description of an experimental criterion referenced assessment marking schemes design based on the theory of the socio-cultural approach to cognitive development (Zimnaya I.A.). The article envisages the progress in ESP writing and speaking skills as a part of cognitive development and suggests a cognitive development oriented progression of communication tasks necessary to reach the required ESP learning outcomes - communicative competence in ESP. It also contains a pedagogical strategy of developing criteria-referenced descriptors of performance assessment which serve as guidelines for teachers as well as a strategy of developing checking lists for students. The article provides some significant insights into the effect of criteria- referenced assessment on teacher and student development.

About the Author

I. A. Mazaieva
Moscow State Institute of International Relations (University), 76, Prospect Vernadskogo, Moscow, 119454, Russia.
Russian Federation
PhD in Education, Head of the Department of English at the School of Political Affairs


References

1. Зимняя И.А., Малахова В.А., Путиловская Т.С., Хараева Л.А. Педагогическое общение как процесс

2. решения коммуникативных задач // Психолого-педагогические проблемы взаимодействия учителя

3. и учащихся / Под ред. А.А. Бодалевой, В.Я. Ляудис. М., 1980. С.53-65.

4. Зимняя И.А. Текст как продукт речевой деятельности// Лингвопсихология речевой деятельности. М.:

5. Московский психолого-социальный институт; Воронеж: НПО «МОДЭК», 2001. 432 с.

6. Зимняя И.А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования // Высшее образо-

7. вание сегодня. 2003. № 5.

8. Зимняя И.А. Общая культура и социально-профессиональная компетентность человека // Высшее

9. образование сегодня. 2005. № 11.

10. Зимняя И.А. Компетентностный подход. Каково его место в системе современных подходов к пробле-

11. мам образования (теоретико-методологический аспект) // Высшее образование сегодня. 2006. № 8.

12. Зимняя И.А., Лаптева М.Д., Морозова Н.А. Социальные компетентности выпускников вузов в контексте

13. государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования и проекта

14. TUNING // Высшее образование сегодня. 2007. № 11.

15. Зимняя И. А. Компетенция и компетентность в контексте компетентностного подхода в образовании

16. // Иностранные языки в школе № 6. 2012. С. 6-16.

17. Мазаева И. А. Профессиональная коммуникативная культура в содержании подготовки специалиста

18. (на материале профессий "человек – человек"). Дисс. на соиск. ученой степени кандидата пед. наук.

19. М., 2003.

20. Мазаева И.А., Павлова Н.Н. (общая редакция). Образовательная программа дисциплины «Английский

21. язык» (основной). Специальность 0202200 «Политология». Квалификация – бакалавр политологии.

22. Компетентностно-ориентированная образовательная программа дисциплины М.: Изд-во «МГИМО-

23. Университет», 2008. 63 с.

24. Стратегия модернизации содержания общего образования. Материалы для разработки документов

25. по обновлению общего образования. М., 2001.

26. Analytic Quality Glossary. http://www.qualityresearchinternational.com/glossary/

27. Cambridge First Certificate in English 6. TEACHER’S BOOK. Examination papers from University of Cambridge

28. ESOL Examinations: English for Speakers of Other Languages. – 2003, Cambridge University Press.

29. Chase, Clinton, I. Contemporary assessment for educators. – 1999, Addison Wesley Longman, Inc.

30. Constructing Assessment Criteria. Assessment resource center. http://www.polyu.edu.hk/assessment/arc/

31. action/index.htm

32. The Common European Framework of Reference for Languages. Тhe Language Policy Division, Council of

33. Europe, Strasbourg. Cambridge University Press, 2001.


Review

For citations:


Mazaieva I.A. THE COMPETENCE-BASED FOCUSED FORMS OF ESTIMATION OF PROFESSIONAL FOREIGN-LANGUAGE COMMUNICATIVE COMPETENCE (CRITERIA ESTIMATION). MGIMO Review of International Relations. 2013;(5(32)):84-89. https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-5-32-84-89

Views: 772


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)