Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

A SHORT CRITICISM OF HEIDEGGER'S ONTOLOGICAL ANALYSIS OF THE TERM “BEING”

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-5-32-221-226

Abstract

The text scrutinizes Heidegger's attempt of ontological analysis of three linguistical roots of the term “being” (es-, bhu-, wes-) from The Freiburg lectures (1935). In author's opinion, Heidegger deliberately ignored the presence of the roots and their modifications in the Slavic languages. Notional and even ideological reasons of such «inattention» are pressumed, the reasons which determine linguistic conclusions of German philosopher (and not the other way around, as supposed when stated that linguistic bacame an absolutely independent scientific means of Heidegger's ontological «investigations»).At the same time, the author argues for an independent ontological and linguistic analysis of Slavic languages, to fill the philogophical «gapes», originated from ignoring the rich semantic content of those languages. The linguistic richness of Slavic radices is one of so far loosely developped means of knowing the important philosophical notions, including the notion «being». Turning the attention towards ethimological components of ontological and linguistical analysis is, of course, one of Heidegger's merits. But the different perspectives of that endevour, which show up in research of Slavic culture's material, radically change the practical concequences of those theses in the cultural and political plane. On the whole, they prevent the insight into aspirations of some contemporary political powers in marginalizing the Slavic cultures, ignoring their real position in global comunity, as well as the contributon of the Slavic cultures to the tresury of world cultures.The most important conclusion of the article is stressing of necessity to consider political conditionalities (residua) in philosophical positions, which the authors themselves are often unaware of. Calling to intellectual consciousness, Boris Bratina convincingly substantiates the methodological and research of content that follows from given positions.

About the Author

B. Bratina
Faculty of philosophy University of Priština (Kosovska Mitrovica), w.n., Filipa Višnjića St.,Kosovska Mitrovica 38220, Serbia.
Russian Federation
Doctor of Philosophy, Assistant Professor at Faculty of Philosophy


References

1. Будимир М. Проблема буквы и протославянской родины/ Работа югославской академии наук и ис-

2. кусств. Кн. 282 (1951). Загреб: Югославская академия наук и искусств (Отдел филологии). 1951. C. 5—32

3. Будимир М. Сварог-Хелиос. Белград: САНУ, 1976. 338 с.

4. Будимир М. Pelasto-slavica / Предраг Р. Драгич Киюк, (1992)I, Catena Mundi: сербская хроника на ми-

5. ровых веригах. Кн. 1. Матица сербов и эмигрантов Сербии. Белград: Ибарске новости; Кральево.

6. C. 74–82.

7. Будимир М. С балканских источников/Предраг Р. Драгич Киюк, (1992)II, Catena Mundi: сербская хро-

8. ника на мировых веригах. Кн. 2, Матица сербов и эмигрантов Сербии. Белград: Ибарске новости;

9. Кральево.1992. C. 852–855.

10. Кнежевич, A. Филозофија и славянские языки/философского исследования 18. Год. 6. Кн. 3 (1986), C.

11. –892.

12. Мартине А. Основы общей лингвистики. Загреб: ГЗХ, 1982. 188 с. [Martinet, A. Éléments de linguistique

13. générale, Paris, Armand Colin, 1960].

14. Скок П. Этимологический словарь хорватского или сербского языка. Кн. 1. Загреб: Югославская ака-

15. демия наук и искусств, 1971. 788 с.

16. Скок П. Этимологический словарь хорватского или сербского языка. Кн. 2. Загреб: Югославская ака-

17. демия наук и искусств, 1972. 700 с.

18. Скок П. Этимологический словарь хорватского или сербского языка. Кн. 3. Загреб: Югославская ака-

19. демия наук и искусств, 1973. 703 с.

20. Шестопал А.В., Силантьева М.В. «Мягкая сила» культурных модуляторов современных модернизаци-

21. онных процессов // Вестник МГИМО(У). 2013. №6 (27). C.168–171.

22. Торкунов А.В. Международные отношения в посткризисном мире: взгляд из России // Вестник

23. МГИМО(У). 2013. №3 (30). C.8–11.

24. Хайдеггер M. Бытие и време. Загреб: Наприед, 1988. 509 с. [Heidegger, M. Sein und Zeit, Fünfzehnte, an

25. Hand der Gesamstausgabe durchgesehene Auflage mit den Randbenerkungen aus dem Handexemplar

26. des Autors im Anhang. Tübingen: Max Niemeyer, 1979.]

27. Хайдеггер M. Введение в метафизику. Врнячка Баня: Еидос, 1997. 210 с. [Heidegger, M. Einführung in

28. die Metaphysik, Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1966].


Review

For citations:


Bratina B. A SHORT CRITICISM OF HEIDEGGER'S ONTOLOGICAL ANALYSIS OF THE TERM “BEING”. MGIMO Review of International Relations. 2013;(5(32)):221-226. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-5-32-221-226

Views: 623


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)