Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

PERCEPTION AND RECOGNITION OF CONCEPTS OF SPEECH ACTS IN VOCAL COMMUNICATION

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-5-32-261-269

Abstract

Questions of conceptualization of notions are main in recognizing the meanings emerging in the communication process. All levels of the linguistic system are involved in the conceptualization of the surrounding world. In people's minds there are concepts represented lexically, morphologically and syntactically. The role of prosody in the formation of concepts is not investigated yet. The aim of the paper is to validate the process of conceptualization of illocutionary acts on the basis of the perception of the prosodic structure of spoken utterances in a speech interaction. In modern linguistics there are different approaches to the definition of the concept. This article briefly reviews some definitions specific for native linguistics. The notion of the concept being the basis of the present research is a mental image of reality around us, which is stored in the human mind and arises at verbal or visual perception of the linguistic sign. Speech act should be seen as a concept of the speech actions / behavior in a particular situation. It forms both at the level of vocabulary, and at the participation of the prosodic components of speech. Especially the role of prosody increases in the case of one-way communication in the illocutivs with the same lexical composition but different prosodic structures. The factors that determine the formation of concepts of speech acts, are the level stratifications of tone and volume, temporary compression or extension of different zones of expression, rhythm and character of syllabic stress. These phenomena are due to national features and may influence the flow of cross-cultural communication.

About the Author

E. I. Grigoriev
Moscow State Institute of International Relations (University), 76, Prospect Vernadskogo, Moscow, 119454, Russia.
Russian Federation
Doctor of Linguistics, Professor of the Department of German Language


References

1. Арутюнова Н. Д. Предложение и его смысл. Логико-семантические проблемы. М.: Наука, 1976. 382 с.

2. Базылев В.Н. Сублогический анализ языка: перспективы исследовательской парадигмы // Текст, дис-

3. курс, когниция: коллективная монография. Нижний Тагил: НТГСПА, 2010. C.76–104.

4. Бурвикова Н.Д., Костомаров В.Г. Вот лучшее ученье! М.: Златоуст, 2010. 64 с.

5. Верещагин Е.М., Костомаров В.Г. В поисках новых путей развития лингвострановедения: концепция

6. речеповеденческих тактик. М.: Ин-т русс.яз. им. А.С.Пушкина, 1999. 84 с.

7. Воркачев С.Г. Наполнение концептосферы // Лингвокультурный концепт: типология и области быто-

8. вания: монография. Волгоград: изд-во ВолГУ, 2007. С.8–93.

9. Воробьев В.В. Лингвокультурология: теория и методы. М.: 1997. 43 c.

10. Залевская А. А. Концепт как достояние индивида // Слово. Текст. Избранные труды. М., 2005. С. 234–244.

11. Карасик В.И. Языковая матрица культуры. М.,: ГНОЗИС, 2013. 319 с.

12. Красных В.В. «Свой» среди «чужих»: миф или реальность? М., 2003. 64 c.

13. Кубрякова Е.С. Об установках когнитивной науки и актуальных проблемах когнитивной лингвистики

14. // В поисках сущности языка. Когнитивные исследования. М.: изд-во «Знак», 2012. C.13–35.

15. Попова 3. Д. Семантическое пространство языка как категория когнитивной лингвистики // Вестник

16. ВГУ. Серия 1. Гуманитарные науки. 1996. №2. С. 64–68.

17. Степанов Ю.С. Понятие «Концепт», «Антиконцепт». Векторные явления в семантике // Концептуаль-

18. ный анализ языка: современные направления исследования: сб.науч.трудов. М. – Калуга: Эйдос, 2007.

19. С. 19–26.

20. Стернин И. А. Когнитивная интерпретация в лингвокогнитивных исследованиях // Вопросы когни-

21. тивной лингвистики. 2004. № 1. С. 65–69.

22. Jackendoff R. Languages of the Mind. Essays on Mental Representation / Jackendoff R. – Cambridge,

23. Massachusetts, London, England: The MIT Press, 1996. 200 p.

24. Лихачев Д. С. Концептосфера русского языка // Известия РАН. СЛЯ. 1993. №1. С. 3–9.

25. Гумбольдт. В. фон . Избранные труды по языкознанию / В.фон Гумбольдт. 2-е изд. М.: Прогресс, 2000.

26. с.

27. Бенвенист Э. Общая лингвистика / Бенвенист Э. М.:Прогресс, 1974. 447с.

28. Потебня А.А. Из записок по русской грамматике /Потебня. М., 1958. 536 с.

29. Мещанинов И.И. Соотношение логических и грамматических категорий // Язык и мышление. М., 1967.

30. C.7–16.

31. Сепир Э. Избранные труды по языкознанию и культурологии / Сепир Э. М.: Прогресс,1993. 655 с.

32. Серебренников Б.А. Роль человеческого фактора в языке: Язык и мышление / Серебренников Б.А.

33. М. :Наука, 1988. С.242.

34. Щерба Л.В. Языковая система и речевая деятельность / Щерба Л.В. Л.: Наука, 1974. 428 с.

35. Есперсен О. Философия грамматики / Есперсен О. 2-е изд. М.: Едиториал; УРСС, 2002. 408 с.

36. Беседина Н.А. Морфологически передаваемые концепты: Монография. М.;Тамбов;Белгород, 2006. 212 с.

37. Кацнельсон С.Д. Категории языка и мышления: Из научного наследия. М.: Языки славянской куль-

38. туры, 2001. 864 c.

39. Фрумкина Р.М. Психолингвистика. М.:Академия, 2001. 320 с.

40. Попова З.Д., Стернин И.А. Когнитивная лингвистика. Восток–Запад, 2007. 320 с.

41. Бабина Л.В. Когнитивные основы вторичных явлений в языке и речи: Монография. Москва–Тамбов:

42. изд-во ТГУ им Г.Р.Державина, 2003. 264 с.

43. Магировская О.В. Репрезентация субъекта познания в языке. Монография. М.: Тамбов, 2008. 222 с.

44. Фурс Л. А. Синтаксически репрезентируемые концепты: Монография. Тамбов: изд-во ТГУ им.

45. Г.Р. Державина, 2004. 166 с.

46. Баранов А.Н., Добровольский Д.О. Постулаты когнитивной семантики// Известия АН, СЛЯ, 1997. т.

47. , №1. C. 11–21.

48. Психология. Словарь. М., 1990. 495 с.

49. Павиленис Р.И. Проблемы смысла : современный логико-философский анализ языка / Павиленис Р.И.

50. М.: Мысль, 1983. 286 с.

51. Bierwisch M. Formal and lexical semantics // Proc. of the XIII – th International Congress of Linguistics,

52. Tokyo, 1982. Tokyo, 1983. pp. 122–131.

53. Апресян Ю.Д. Образ человека по данным языка: попытка системного описания / Апресян Ю.Д. Во-

54. просы языкознания. 1995. № 1. C. 37–67.

55. Кубрякова Е.С., Демьянков В.З., Лузина Л.Г., Панкрац Ю.Г. Краткий словарь когнитивных терминов. М.:

56. изд-во МГУ им. М.В.Ломоносова, 1996. 90 c.

57. Болдырев Н.Н. Когнитивная семантика: Курс лекций по английской филологии. Тамбов: изд-во Тамб.

58. университета, 2001. 123 с.

59. Андерсон Дж. Когнитивная психология. СПб.: Питер, 2002. 496 с.

60. Солсо Р.Л. Когнитивная психология. М.: Тривола, 1996. 600 с.

61. Леонтьев А.А. Эвристический принцип в восприятии, порождении и усвоении речи // Вопросы

62. психологии. 1974. №5.

63. Виноград Т., Флорес Ф. О понимании компьютеров и познания // Язык и интеллект. М.: издат. группа

64. «Прогресс», 1996. С. 185–229.

65. Фрумкина Р.М. Проблема «язык и «мышление»в свете ценностных ориентаций // Язык и когнитивная

66. деятельность. М., 1989. С. 59–71.

67. Бруннер Д. Психология познания. М., 1977. C.23.


Review

For citations:


Grigoriev E.I. PERCEPTION AND RECOGNITION OF CONCEPTS OF SPEECH ACTS IN VOCAL COMMUNICATION. MGIMO Review of International Relations. 2013;(5(32)):261-269. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-5-32-261-269

Views: 655


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)