Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

WRITER'S STRATEGIES IN THE INTERCOURSE WITH THE READER IN BELLES-LETTRES

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2014-3-36-252-260

Abstract

The article is devoted to some strategies aimed at involving the reader into the writer's book by means of making the reader's attitude to its content personal or subjective. In the article it is stated that there are two components which are intrinsic to virtual intercourse between writer and reader. One of the components is the content of the writer's publication while the other is the reader's attitude towards the content suggested. The article shows that the reader's attitude encompasses two processes: the process of self-estrangement from the writer's content and the process of self-involvement into it. In the article, the author analyses these two processes in relation to the content of the book. In the article, the author singles out and gives descriptions of such dimensions of the book's content as its topical and emotional dimension, its depth, human nature dimension and interpersonal relations dimension as well as of strategies used by the writer in order to involve the reader into his writings. The author argues that a successful strategy is based on managing to touch the reader to the quick, i.e. his or her subjectivity, and the result of successfulness can be measured by the reader's readiness and willingness to sink into one of the dimensions suggested. The author of the article comes to the conclusion that signs of the successful strategy can be traced in the reader's return to the intercourse with the writer when he or she rereads the writer's books, repeats or makes references to words, situations or ideas suggested or described by the writer who has grasped the reader's attention in one or several content dimensions.

About the Author

A. S. Komarov
Mosœw State Institute of International Relations (University)
Russian Federation


References

1. Братченко С.Л. Экзистенциальная психология глубинного общения. Уроки Джеймса Бюджентала. М.: Смысл, 2001. 91с.

2. Граник Г.Г., Бондаренко С.М., Концевая Л.А. Дорога к книге (Психологи - учителям литературы). М.: НПО «Образование», 1996. 128 с.

3. Добролюбов Н.А. Что такое обломовщина? //Русская критика эпохи Чернышевского и Добролюбова: Сборник статей. М.: Детская литература, 1989. С. 240-277.

4. Дружинин A.B. «Обломов», роман И.А. Гончарова //Русская критика эпохи Чернышевского и Добролюбова: Сборник статей. М.: Детская литература, 1989. С. 222-237.

5. Комаров А.С. Межличностное взаимодействие читателя, автора и персонажа художественного текста. Вестник МГИМО-УНИВЕРСИТЕТА. М., 2012. №5 (26). С. 215-220.

6. Комаров А.С. Автор и персонаж в субъект-субъектном пространстве художественной прозы. Филологические науки в МГИМО: Сб.науч.трудов. М., 2012. № 48 (63). C. 176-185.

7. Лотман Ю.М. Пути развития русской прозы 1800-1810-х гг. //Карамзин. С.-Петербург, Искусство - СПБ, 1997. С. 349-417.

8. Лотман Ю.М. Об одном читательском восприятии «Бедной Лизы» Н.М. Карамзина (К структуре массового сознания XVIII в.) //Карамзин. С.-Петербург, Искусство - СПБ, 1997. C. 616-620.

9. Мандельштам О.Э. Конец романа //Сочинения. В 2 т. Т. 2. Проза. Тула: Филин, 1994. С. 167-170.

10. Ницше Ф. Шопенгауэр как воспитатель //Избранные произведения. М.: Просвещение, 1993. С. 47-124.

11. Платонов А.П. Котлован //Государственный житель: Проза, ранние соч., письма. Минск: Мастацкая лiтаратура, 1990. С. 121-229.

12. Платонов А.П. Труд есть совесть. Из записных книжек разных лет //Государственный житель: Проза, ранние соч., письма. Минск: Мастацкая лiтаратура, 1990. С. 692-701.

13. Святитель Игнатий (Брянчанинов). Слово о человеке //Собрание сочинений. Т. 3. М.: Ковчег, 2006. С. 340-404.

14. Святитель Феофан Затворник. Душа и ангел - не тело, а дух //Святитель Игнатий Брянчанинов. Творения: Слово о смерти. М.: Лепта, 2002. С. 553-695.

15. Тургенев И.С. Гамлет и Дон Кихот //Русская критика эпохи Чернышевского и Добролюбова: Сборник статей. М.: Детская литература, 1989. С. 352-369.

16. Чернышевский Н.Г. «Детство» и «Отрочество», «Военные рассказы» графа Л.Н. Толстого //Русская критика эпохи Чернышевского и Добролюбова: Сборник статей. М.: Детская литература, 1989. С. 156-166.

17. Чернышевский Н.Г. Эстетические отношения искусства к действительности //Русская критика эпохи Чернышевского и Добролюбова: Сборник статей. М.: Детская литература, 1989. С. 33-50.


Review

For citations:


Komarov A.S. WRITER'S STRATEGIES IN THE INTERCOURSE WITH THE READER IN BELLES-LETTRES. MGIMO Review of International Relations. 2014;(3(36)):252-260. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2014-3-36-252-260

Views: 836


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)