Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

Features of democratic reforms in Jordan

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-2-29-113-119

Abstract

The article presents the analysis of the political, demographic and other aspects of the Palestinian community in Jordan, which has become a major factor in the Jordanian political life since the beginning of Arab-Israeli conflict and Israel’s occupation of the West Bank. The results of the research show that political and social-economic reforms of Jordanian King Abdullah II haven’t improve the status of the Palestinians, especially the status of the Palestinian refugee camps residents in Jordan. In contrast to the indigenous population (Bedouin population and some Caucuses or Circassian communities) they have no political representation, no access to power, no competitive education and business activity is under restrictions. Today the Palestinians and their descendants make up in Jordan at least two thirds of the population and most of them support the Hamas and other radical Islamic groups. Since the aftermath of the Black September Civil War (1970-1971) they continue to be the main factor that can destabilize the internal situation in the Hashemite Kingdom. Current unfavorable economic conditions and the extremely volatile situation on the borders of Jordan with Syria, Iraq and the area of the Palestinian-Israeli conflict are most likely to the growth of Islamist activity, including Islamic extremists calling for the overthrow of the Hashemite monarchy. In this context the possibility of mass anti-monarchy protests can’t be excluded. At the same time King Abdullah and his political proponents are well aware of this challenge and the dependence on the development of the situation in the Middle East, as well as financial and military support of powerful Western States and the Golf oil-producing monarchies. In seeking to preserve the existing status quo Jordanian authorities would deliberately put the country in a state of dependency on the political interests of the U.S. and Saudi Arabia, in return for all kinds of preferences, including military aid if a threat to the security of the Kingdom is expected.

About the Author

A. V. Krilov
Moscow State Institute of International Relations (University), 76, Prospect Vernadskogo, Moscow, 119454, Russia.
Russian Federation


References

1. Tannous Izzat. The Palestinians: A Detailed Documented Eyewitness History of Palestine Under British Mandate, New York: IGT Co. 1988. Р. 666.

2. Zahran Mudar. Jordan Is Palestinian. Middle East Quarterly, Winter 2012. Р. 4.

3. По данным ООН, в 2012 г. в Иордании насчитывалось 1 979 580 палестинских беженцев; из них 346 тысяч человек проживали в лаге-

4. рях БАПОР. [Электронный ресурс UNRWA]. – Режим доступа: http://www.unrwa.org/etemplate.php?id=66; по результатам последней

5. переписи населения (2004 г.) все население Иордании составляло 5 103 639 человек. Согласно последним оценочным данным, сейчас

6. численность населения страны равна приблизительно 6 млн. человек (Иордания // Политические системы современных государств.

7. Энциклопедический справочник. М.: МГИМО-МИД России.2012. Т. 2. С. 128).

8. Oroub Al Abed. Palestinian refugees in Jordan. University of Oxford, FMO, February 2004, РР. 10-11.

9. Абилов К.А. Позиция Иордании по вопросу правового статуса палестинцев. Востоковедный сборник. Выпуск 8. М.: Институт Ближнего

10. Востока, 2007. С. 38.

11. Abdullah II bin al-Hussein. Our Last Best Chance: The Pursuit of Peace in a Time of Peril, New York City: Viking Adult, 2011.

12. Jordan: Country Reports on Human Rights Practices, 2001," Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor, U.S. Department of State, Mar. 4, 2002.

13. Аганин А.Р., Соловьева З.А. Современная Иордания. Справочник. М., 2003. С.30; The Report: Emerging Jordan 2007. Oxford Business

14. Group, London, Apr. 2007.

15. Ziad Swaidan, Mihai Nica. The 1991 Gulf War and Jordan's Economy. - Middle East Review of International Affairs, Vol. 6, No. 2, June 2002. Р. 74.

16. Valls A. Ethics in international affairs: theories and cases. — Rowman & Littlefield, Boston, 2000. P. 102; The Non-Aligned Countries. - Harney

17. & Jones. London, July 1982. Р. 356.

18. Аганин А.Р., Соловьева З.А. Указ. соч. С. 30.

19. Декларация принципов о временных мерах по самоуправлению от 13 сентября 1993 г. Документ СБ ООН S/26560 от 11 октября 1993 г.

20. Израильско-палестинское Временное соглашение по Западному берегу и сектору Газа от 28 сентября 1995 г. Документ СБ ООН

21. S/1997/357 от 5 мая 1997 г. Соглашение было одобрено и подписано лично королем Хусейном.

22. Иордания // Политические системы современных государств… Т. 2, С. 131, 136.

23. «The Jordan Times», 22.07.2012.

24. Reuters, 08.02.2011.

25. MIGnews, 20.08.2012.

26. Мирзаян Г. Реформатор не к месту и времени. «Арабская весна» уже похоронила надежды иорданского руководства на возможность

27. либерализации страны // Эксперт. №30-31 (813). 2012.

28. Демченко А.В. Иордания между реформами и стабильностью. [Электронный ресурс Фонда исторической перспективы]. – Режим

29. доступа: http://www.perspektivy.info/oykumena/vostok/iordanija_mezhdu_reformami_i_stabilnostju_2011-04-01.htm

30. Литвина Е.П., Рыбалкин Р.С., Успенский Е.Э. Экономика ненефтяных арабских стран во втором квартале 2012 г.: аккумуляция напря-

31. женности. [Электронный ресурс Института Ближнего Востока]. – Режим доступа: http://www.iimes.ru/?p=15300&print=1


Review

For citations:


Krilov A.V. Features of democratic reforms in Jordan. MGIMO Review of International Relations. 2013;(2(29)):113-119. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-2-29-113-119

Views: 824


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)