Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

Postgraduate study in national academic systems (experience of Germany and USA)

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-2-29-170-177

Abstract

This paper investigates the German and USA system of post-graduate training, with a special focus on the institutional features of the postgraduate courses. Based on the German statistical databases, it undertakes a detailed analysis of sociodemographic characteristics for doctoral students (рromovierende), the types of employment, the financing of projects. This paper will also highlight the peculiarities of mobility processes in the framework of the national post-graduate courses. The authors take note that the key points for the organization of scientific research are the public recognition of science and social status of scientists.

About the Authors

S. A. Dushina
СПбФ ИИЕТ РАН
Russian Federation


N. A. Ashcheulova
СПбФ ИИЕТ РАН
Russian Federation


References

1. Clark B.R. Places of Inquiry: Research and advanced Education in modern Universities. University of California Press, 1995. P. 44

2. Подробное описание компетенций для третьего цикла высшего образования см.: Лебедева М.М., Барабанов О.Н., Никитина

3. Ю.А. при участии Касаткина П.И. Аспирантский уровень подготовки по международным отношениям // Вестник МГИМО –

4. Университета. 2010. №3(12). С. 212

5. Ориоль Л. Доктора наук: карьера, востребованность, международная мобильность // Форсайт. 2010. Т.4, № 4. С. 27.

6. Doktorand или русский аспирант в Германии, 2008 [Электронный ресурс] URL: http://spb.rabota.ru/vesti/career/doktorand_ili_

7. russkij_aspirant_v_germanii.html Дата обращения: 10 ноября 2012 г.

8. Doktorand или русский аспирант в Германии, 2008 [Электронный ресурс] URL: http://spb.rabota.ru/vesti/career/doktorand_ili_

9. russkij_aspirant_v_germanii.html Дата обращения: 10 ноября 2012 г.

10. Кларк Б.Р. Система высшего образования: академическая организация в кросс-национальной перспективе. М.: ВШЭ, 2011. С. 71.

11. Кларк Б.Р. Система высшего образования: академическая организация в кросс-национальной перспективе. М.: ВШЭ, 2011. С. 70.

12. Наука, технологии, инновации в России / гл. ред. Л.Э. Мендели. М.: ИПРАН РАН, 2011. С. 11.

13. При всех сетованиях о чрезвычайно «раздутом» приеме в аспирантуру в России нам до Германии еще далеко. Однако дело

14. не в простом сравнении цифр, речь идет о различных подходах и образовательных моделях.

15. Профессор Кристоф Вульф в интервью журналу «Социология и социальная антропология» сообщил, что руководит 35

16. аспирантами только по традиционной (старой немецкой) индивидуальной программе. Интервью с профессором Кристофом

17. Вульфом. Антропология: призвание и профессия // Социология и социальная антропология. 2010. № 3. С. 8.

18. Mau S, Gottschal K. Structurierte Promotionsprogramme in den Sozialwissenschaften // Soziologie, 2008, Jahrgang 37, Heft 1. P. 42

19. Lovvits B., Nelson K. The Hidden Crisis in Graduate Education: Attrition From Ph.D. Programs [Электронный ресурс] URL: http://www.

20. aaup.org/AAUP/pubsres/academe/2000/ND/Feat/lovi.htm Дата обращения: 10 ноября 2012 г.

21. Kehm B.M. Doctoral education in Europe and North America: a comparative analysis 2006 [Электронный ресурс] URL: http://www.

22. portlandpress.com/pp/books/online/fyos/083/0067/0830067.pdf Дата обращения: 10 ноября 2012 г.

23. Кларк Б.Р. Система высшего образования: академическая организация в кросс-национальной перспективе. М.:ВШЭ, 2011. С. 125.

24. Nerad M. The PhD in the US: criticism, facts, and remedies. Higher Education Policy, 2004, № 17. P. 187.

25. Wissenschaft weltoffen 2012 (Daten und Fakten zur Internationalität von Studium und Forschung in Deutschland) [Электронный

26. ресурс] URL: http://www.wissenschaftweltoffen.de/publikation/wiwe_2012_mit_links.pdf. Дата обращения: 10 ноября 2012 года.

27. Science and Engineering Indicators 2012, 5 [Электронный ресурс] URL: http://www.nsf.gov/statistics/seind12/pdf/c02.pdf Дата

28. обращения: 10 ноября 2012 г.

29. Barber B. Some patterns and processes in the development of a scientific sociology of science: notes from a sixty-year memoir //

30. Science Studies, 1996, Volume 9, №1. P 28.

31. Личное сообщение д. филос. н., главного научного сотрудника СПбФ ИИЕТ РАН Я.М. Галла.

32. Показателен в этом отношении новый Рейтинг оценки качества аспирантских программ, разработанный Национальным

33. исследовательским советом США (NRC 2010). Его новые критерии сразу попали в прицел критики научного сообщества, на-

34. пример пренебрежение качеством журналов, в которых публикуются авторы или исключение монографий из общего массива

35. публикаций в некоторых отраслях знаний; сам временной период оценки докторских программ (2005 г.).


Review

For citations:


Dushina S.A., Ashcheulova N.A. Postgraduate study in national academic systems (experience of Germany and USA). MGIMO Review of International Relations. 2013;(2(29)):170-177. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-2-29-170-177

Views: 593


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)