Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

MGIMO University Scientific Schools, 70th Anniversary

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2014-5-38-21-31

Abstract

The article discusses the research and development achievements of MGIMO-University and lays out a framework for further development. The author the responses of the humankind to the challenges of history are bound with acute contradictions and chaos in social and international relations. Among the main tools for soothing the contradictions are education and science. The author dwells upon the issue of educating students for Foreign Service. The education programs should include a following subject triad: history of international relations, international law and macroeconomics. This suggestion reflects the developments in worlds top universities. Among the key competencies required for work at Foreign Crevice are inter cultural communication, political psychology and negotiation skills. Th earticle out lines a program for getting MGIMO University to the top of world league tables. This goal is fairly new for Russian higher education; nevertheless it finds great support and encouragement on the part of Russian government in the form of laws and development programs. The government sets a goal of making 5 to 10 Russian universities world's best. The 70 years history of excellent research, education and training is a good ground for MGIMO to achieve this goal.

About the Author

A. V. Torkunov
MGIMO University
Russian Federation


References

1. Вухт Ф. ван, Вестерхайден Д.Ф. Многомерное ранжирование: новый инструмент прозрачности в области высшего образования // Вестник международных организаций. 2012. № 1 (36). URL: http://ecsocman.hse.ru/data/2012/03/26/1269124950/2.pdf.

2. Исследовательские университеты США: механизм интеграции науки и образования / под ред. проф. В.Б. Супяна. М.: Магистр, 2009.

3. Лебедева М.М., Фор. Ж. Высшее образование как потенциал «мягкой силы» России // Вестник МГИМО-Университета. 2009. № (6)9.

4. Основные направления политики Российской Федерации в сфере международного культурно-гуманитарного сотрудничества / МИД России. 2013.

5. Подберёзкин А.И., Большова Н.Н., Подберёзкина О.А. Современные университеты - кузница идей, технологий и креативного класса // Вестник МГИМО-Университета. 2012. № 2.

6. Силантьева М.В. Аксиолого-этические аспекты межкультурной коммуникации в условиях глобализации // Межкультурная коммуникация в условиях глобализации. М., 2010.

7. Торкунов А.В. Современная история в международном контексте // Вестник МГИМО Университета.2012. № 6. С. 7-9.

8. Торкунов А.В. Университеты как стратегический ресурс России // Высшая школа в XXI веке: усиление влияния на национальное мировое развитие. Казань: Идел-Пресс, 2011.

9. Ясперс К. Смысл и назначение истории. Политиздат, 1991.

10. Aguillo I.F. et al. Comparing university rankings // Scientometrics. 2010. Vol. 85. № 1. P. 243-256.

11. Dill D.D., Soo M. Academic quality, league tables, and public policy: A cross-national analysis of university ranking systems // Higher education. 2005. Vol. 49. № 4. P. 495-533.

12. Schwarz S., Westerheijden D.F. (ed.). Accreditation and evaluation in the European higher education area. Dordrecht: Kluwer Academic, 2004.

13. Taylor P., Braddock R. International university ranking systems and the idea of university excellence // Journal of Higher Education Policy and Management. 2007. Vol. 29. № 3. P. 245-260.


Review

For citations:


Torkunov A.V. MGIMO University Scientific Schools, 70th Anniversary. MGIMO Review of International Relations. 2014;(5(38)):21-31. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2014-5-38-21-31

Views: 845


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)