The Economic Crisis and the Protestant Congregations in the Contemporary Russia
https://doi.org/10.24833/2071-8160-2014-1-34-177-183
Abstract
The political paradigm shift after the collapse of the Soviet Union, the economic crisis, and the provision of religious freedom were all conducive to the aspirations of a vast majority of the population. They yearn, on one hand, to determine new value guidelines and, on the other, to compensate for the stress, fear, and uncertainty caused by reforms and crisis by means of religion. This can be clearly seen in the unprecedented surge of the levels of religiosity in the country and is directly influenced the dynamic of the diversity of religious organizations. In the last 20 years, a confessional distribution of believers typical of a mosaic cultural tradition and the composition of nationality in Russia has been formed. The overwhelming majority are orthodox, followed by (in descending order) Muslims, Protestants, Catholics, Buddhists, Judaists, and others. At the same time, religiosity in Russia is quite discordant. It is commonplace to consider it to be very spiritual and orthodox-orientated. But research often points at the opposite. For example, the level or religious practice amongst Orthodox Russians is fairly low. In this context, Protestant religious denominations in Russia feature a high level of commitment to all kinds of religious practice within its congregation, extensive involvement in religious dogmas, and a drive towards consolidation and every-day cooperation. Protestants are the most pluralistic and dynamically developing segment of the Russian religious field. Research shows that in the last 20 years, in conditions of the dominant influence of the Orthodox Church on Russian society, a protestant community has been formed, which is economically independent, socially organized, and is one of the most dynamic religious movements. According to expert opinion, even though the number of Protestants is relatively low, the protestant religious denomination can function as a socially and economically active minority, capable of exerting positive influence on the country's development and the overcoming of crises, provided that they will be successful in creating an effective model of internal consolidation.
About the Author
I. G. KarginaRussian Federation
References
1. Арена. Атлас религий и национальностей Российской Федерации. М.: Исследовательская служба «Среда», 2012.
2. Верим ли мы в Бога? ВЦИОМ, Пресс-выпуск, 2010. № 1461.
3. ВЦИОМ, база данных «Архивариус», проекты 23 и 42: http://wciom.ru
4. Двадцать лет реформ глазами россиян: опыт многолетних социологических замеров/ под ред. М.К. Горшкова, Р. Крумма, В.В. Петухова. М.: «Весь Мир», 2011.
5. Зуев Ю.П. Российские католики и протестанты на «канонической территории» русской православной церкви: поиск modus vivendi // Государство, религия, Церковь в России и за рубежом. 2007. № 3.
6. Каариайнен К., Фурман Д. Религиозность в России в 90-е годы / Старые церкви, новые верующие: религия в массовом сознании постсоветской России / под ред. К. Каариайнена и Д. Е. Фурмана. СПб.: Летний сад, 2000.
7. Каргина И.Г. Российские протестанты в условиях религиозного плюрализма / Протестантизм как фактор формирования российской государственности и культуры. Антология / Сост., М. Ю. Смирнов. СПб.: РХГА, 2012.
8. Лункин Р. Атлас религий России. - http://religionip.ru, 18.01.2013.
9. Материалы научно-практической конференции «Протестантизм в России: традиции и тенденции современного развития», 25 ноября 2012 г.: Портал Credo.ru.
10. Мчедлов М.П., Нуруллаев А.А., Филимонов Э.П., Элбакян Е.С. Религия в Зеркале общественного мнения. // Социологические исследования. 1994. №5.
11. Мчедлова М.М. Роль религии в современном обществе // Социологические исследования. 2009. №12.
12. Религиозные объединения в современной России. Аналитическое обозрение. 1996. Вып. 4. Серия: «Социология».
13. Синелина Ю.Ю. Динамика процесса воцерковления православных // Социологические исследования. 2006. № 11.
14. Тихонова Н.Е. Измерение социально-психологического состояния российского общества / Двадцать лет реформ глазами Россиян: опыт многолетних социологических замеров/ под ред. М.К. Горшкова. Р. Крумма, В.В. Петухова. М.: «Весь Мир». 2011.
15. Филатов С. Преодолеем ли предрассудки? // Свободная мысль. 1993. №3.
16. Barnes D., Kargina I., Elliot M. Protestants in the Former Soviet Union: What Survey Findings Reveal // East-West Church and Ministry Report. Vol. 10. № 1. Winter 2002.
17. Bruce S. The Pervasive World-View: Religion in Pre-Modern Britain // British Journal of Sociology, 1997, 48.
18. Davie G. Europe. The Exceptional Case: Parameters of Faith in the Modern World, London: DLT, 2002.
19. Finke R. Pluralism as Outcome: The Ecology of Religious Resources, Suppliers, and Consumers // Interdisciplinary Journal of Research on Religion, 2009, #5.
20. Stark R., Bainbridge W. The Future of Religion. Berkeley, CA: University of California Press, 1985.
Review
For citations:
Kargina I.G. The Economic Crisis and the Protestant Congregations in the Contemporary Russia. MGIMO Review of International Relations. 2014;(1(34)):177-183. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2014-1-34-177-183