Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

Social Responsibility of Business: Strategy and Innovations

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2014-1-34-216-224

Abstract

In this article social practicians of large Russian corporations, conditions of creation of social strategy by them are analyzed. The ambiguous treatment of the corporate social responsibility (CSR) of subjects of interaction in system "business-society-state', a big range of economic, social, cultural problems which corporations need to consider at adoption of business solutions, is the soil for the conflict of interests and limits possibilities of development of business. New trends in practice of CSR of the Russian corporations concern change of character and essence of their social activity that reflects more adequate level of reflexivity business community of requirements of the changed society. Dynamics in approach of the Russian corporations to a choice of spheres of application of social investments, change of motivation of social and responsible behavior and interaction forms with authorities, public groups and movements is revealed. The most effective, from the point of view of business, model of interaction of business and the state is joint definition of priorities of social policy and those areas in which business can take active part. Large corporations start acting as initiators of dialogue and partner interaction with representatives of authorities and local communities, there are the social innovations initiated by business community and directed on increase of efficiency of social investments, development of social partnership and social business.

About the Author

G. N. Illina
Moscow State Institute of International Relations (University)
Russian Federation


References

1. Bowen H.R. Social responsibilities of the businessman. N.Y.: Harper & Row, 1953.

2. Благов Ю.Е. Эволюция концепции КСО и теория стратегического управления // Вестник С.-Петерб. ун-та. Сер. Менеджмент. 2011. Вып.1. С.3 -27.

3. Корпоративные практики социальной направленности. Сборник социальных программ / Е. Феоктистова, Г.Копылова, А.Тополев-Солдунов / под ред. А. Шохина, Ф. Прокопова, Е. Феоктистовой. РСПП, Москва, 2009. 248 с.

4. Доклад о социальных инвестициях в России 2004 : Роль бизнеса в общественном развитии / под ред. С.Е. Литовченко. М.: Ассоциация менеджеров, 2004. 80с. Доклад о социальных инвестициях в России - 2008 / Ю.Е. Благов и др. / Под общей ред. Ю.Е. Благова, С.Е. Литовченко, Е.А. Ивановой. М.: Ассоциация менеджеров, 2008. 92 с.

5. Галушкин С.В., Загидуллин Ж.К., Флямер М.Г. Бизнес и общество: корпоративная интеграция // Корпоральность и развитие. Сборник трудов по философии корпоративного развития / Под ред. О.Б. Алексеева и О.И. Генисаретского. Вып. 2. М.: Издательство «Европа», 2007. С. 126.

6. Bassen A., Holz H., Meyer K., Schlange J., Zamostny A. The Influence of Corporate Responsibility on the Cost of Capital//Working paper. 2006. http://www.dsw-info.de/uploads/media/Bassen.pdf

7. Власть и бизнес/Исследовательский центр Юрия Левады/http://www.levada.ru/category/rubrikator-oprosov/gosudarstvennye-instituty/vlast-i-biznes

8. Неэквивалентный обмен: социальная ответственность бизнеса и его признание российским обществом. / Исследование ВЦИОМ / Пресс-выпуск № 1516. http://wciom.ru/index.php?id=459&uid=13587

9. Канадский эксперт: CSR-light скоро не будет: интервью с Полом Кляйном, http://delo.ua/business/ kanadskij-ekspert-csr-light-skoro-ne-budet-182750/

10. Сайт Социальная ответственность бизнеса, http://www.soc-otvet.ru/

11. Сайт Социальная ответственность бизнеса, http://www.soc-otvet.ru/

12. Ильина Г.Н. Социальные функции современного российского менеджмента // Вестник ВолгГАСУ. Вып. 7 (19) Гуманитарные науки. Волгоград:ВолгГАСУ. 2006.

13. Доклад о социальных инвестициях в России 2004 :Роль бизнеса в общественном развитии. / под общей ред. С.Е. Литовченко. М.: Ассоциация менеджеров, 2004.

14. Благов Ю. Е., Иванова Е.А. Корпоративная социальная ответственность в России: уроки национального доклада о социальных инвестициях // Российский журнал менеджмента. Том 7. № 1. 2009. С. 14.

15. Балацкий Е.Ф. Социальные инвестиции компаний: закономерности и парадоксы // Капитал страны: Федеральное интернет-издание, http://kapital-rus.ru/articles/article/179654

16. Галушкин С.В., Загидуллин Ж.К., Флямер М.Г. Бизнес и общество: корпоративная интеграция // Корпоральность и развитие. Сборник трудов по философии корпоративного развития / под ред. О.Б. Алексеева и О.И. Генисаретского. Вып. 2. М.: Издательство «Европа», 2007. С. 12.

17. Доклад о социальных инвестициях в России 2004 : Роль бизнеса в общественном развитии / под общей ред. С.Е. Литовченко. М.: Ассоциация менеджеров, 2004.

18. Круглый стол «Устойчивое развитие и инвестиции в конкурентные нематериальные активы: как это работает на бизнес-преимущества» // Устойчивый бизнес, 2012. № 1. С.6. http://www.csrjournal.com/ sustainable-business.html

19. Соглашения о сотрудничестве с органами государственной власти. Официальный сайт РСПП. http:// rspp.ru/simplepage/464

20. Годовой отчёт 2011 год. Сайт ОАО ТМК. http://report2011.tmk-group.com/reports/tmk/annual/2011/ gb/Russian/5010.html

21. Отчёт в области устойчивого развития ОАО «Газпром нефть» за 2011 год. http://www.gazprom-neft. ru/social

22. Мода на добро. Вагит Алекперов: социальное предпринимательство в России набирает популярность // Российская газета выпуск № 6197 (221) от 3 октября 2013 г. http://www.rg.ru/2013/10/03/alekperov.html

23. Гидденс Э. Устроение общества: Очерк теории структурации. М.: Академический проспект, 2003. C. 70-73.


Review

For citations:


Illina G.N. Social Responsibility of Business: Strategy and Innovations. MGIMO Review of International Relations. 2014;(1(34)):216-224. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2014-1-34-216-224

Views: 1693


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)