Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

The role of text in teaching foreign languages

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2014-1-34-302-308

Abstract

The research is devoted to a multi-level study of the essence and role of text creation comprehension in teaching a foreign language. Capturing motivational and logical mental structures along with recognising communicative and cognitive aspects of a person's identity in a text are key linguopsychological elements of studying text activities. The scientific value of the research is in specifying the operational approach to describing a concrete level of a person's consciousness, on which cognitive structures acquire language realisation in the process on communication. Existence of a person's concsiousness is considered on three levels of abstracrion within the conscious: sensory field, associative field, motivational field. The contents of a person's language consciousness can be described through its thesaurus and presented as a filter that sifts through incoming meaningful information expressed in the sign form. The process of first language acquisition by a child is closely related to the apprearance of the correlation between dynamic and static systems of sound production (syllable production and articulation). Tranfer to foreign language acquisition will then be connected only with changing the characted of the correlation in each specific case. Foreign language teaching is connected with the learners' using the language skills they already possess. Peculiarity of language consciousness is revealed both when comparing lexical and grammatical categories in several languages, in which the forms of the same category have different meanings, and when comparing a limited set of such linguistic meanings with an unlimited number of linguistic features and relations between the objects.

About the Author

T. A. Baranovskaya
National Research University Higher School of Economics
Russian Federation


References

1. Асеев В.Г. Мотивация поведения и формирование личности. М.: Мысль, 1976. 158 с.

2. Бабалова Л.Л. «О характерных особенностях русского языка в сопоставлении с английским языком». М.: Университет Дружбы народов им. П. Лумумбы, 1962. 27 с.

3. Берштейн Н.А. Очерки о физиологии движений и физиологии активности. М.: Издательство «Медицина» 1966. 349 с.

4. Брушлинский А.В. Воображение и творчество (трудности в трактовке воображения) // Научное творчество. М.: Наука, 1969. С. 17-42.

5. Брызгунова Е.А. Интонация и синтаксис // Современный русский язык.// под ред. проф. В.А. Белошапковой. М.: Высшая школа, 1989. С. 17-38.

6. Ванеева В.Н. О характерных особенностях русского языка в сопоставлении с французским языком. М.: Университет Дружбы народов им. П. Лумумбы, 1962. 26 с.

7. Гальперин П.Я. К психологии изучения иностранным языкам // Научно-методическая конференция по вопросам обучения иностранным языкам в высшей школе. М.: МГПИИЯ, 1967. С. 13-22.

8. Гальперин П.Я. К психологии формирования речи на иностранном языке // Психолингвистика и обучение иностранцев русскому языку. М.: Изд-во МГУ, 1972. С. 40-71.

9. Гальперин П.Я. Психология мышления и учение о поэтапном формировании умственных действий // Исследование мышления в советской психологии. М.: Наука, 1966. С. 29-47.

10. Гальперин П.Я. Управление процессом учения // Новые исследования в педагогических науках. Вып. 4. М.: Просвещение, 1965. С. 15-20.

11. Жинкин Н.И. Механизмы речи. М.: АПН РСФСР, 1958. 378 с.

12. Зимняя И.А. Психология обучения неродному языку. М.: Русский язык, 1989. 219 с.

13. Леонтьев А.Н. Деятельность, сознание, личность. М.: Политиздат, 1975. С. 59-82.

14. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. М.: Учпедгиз, 1946. 704 с.

15. Узнадзе Д.Н. Психологические исследования. М.: Наука, 1966. 452 с.

16. Ярцева В.Н. Взаимоотношение грамматики и лексики в системе языка // Исследования по общей теории грамматики. М.: Наука, 1968. С. 5-57.


Review

For citations:


Baranovskaya T.A. The role of text in teaching foreign languages. MGIMO Review of International Relations. 2014;(1(34)):302-308. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2014-1-34-302-308

Views: 773


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)