Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

INDONESIA’S “MARITIME WORLD FULCRUM” AND CHINA’S “MARITIME SILK ROAD”

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2015-6-45-196-204

Abstract

In 2014 the newly elected Indonesian president Joko Widodo declared his doctrine “In- donesia – World Maritime Fulcrum”. His intention is to transform Indonesia which connects two great oceans – Indian and Pacific – into a strategic logistic and trade world hub as well as the main supplier of sea products for the world market. Indonesian government plans to build 35 deepwater and ordinary ports across the archipelago during the next five years. The implementation of the project demands colossal money investments and gigantic volumes of work. Indonesia cannot do it alone, the country needs foreign investors and constructors. A number of Asian and Europe countries expressed their intentions to cooperate with Indonesia in the maritime sector. But the most interested turned out to be China which expressed its ardent desire to cooperate with Indonesia in the sector of maritime industry. And it is quite understandable taking into consideration that China worked out its own project “Maritime Silk Road” which comprises the same sea territory as Indonesia’s “Maritime Fulcrum” project. Chinese leaders invited Indonesia to closely cooperate in implementing these two projects which are mutually coinciding and complementary. Indonesian leaders gladly accepted this invitation hoping to gain a lot from cooperation with China. Chinese “Maritime Silk Road” project will contribute to the development of inter-island communicativity which is strongly needed especially in the eastern part of Indonesian archipelago. In addition China agreed to participate in building and reconstructing Indonesian ports. Some Indonesian observers greet close cooperation with China as a very profitable business opportunity but others express apprehensions that too close cooperation with China could be dangerous for Indonesian sovereignty over its territorial waters.

About the Author

L. M. Efimova
Moscow State Institute of International Relations (University), 76, Prospect Vernadskogo, Moscow, 119454, Russia.
Russian Federation

L.M. Efimova – Larisa M. Efimova – Doctor of History, Proffesor of Eastern Studies Chair



References

1. Бизнес-форум «Россия – Индонезия» состоялся в Казани // Деловой совет по сотрудничеству с Ин- донезией. 10.04.2015. Режим доступа: http://bcri.ru/ru/%D0%B1%D0%B8%D0%B7%D0%BD%D0%B5 %D1%81-%D1%84%D0%BE%D1%80%D1%83%D0%BC-%C2%AB%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%81% D0%B8%D1%8F-%E2%80%93-%D0%B8%D0%BD%D0%B4%D0%BE%D0%BD%D0%B5%D0%B7%D0%B 8%D1%8F%C2%BB (дата обращения: 15.12.2015)

2. Видение и действие, направленные на продвижение совместного строительства «Экономического пояса Шёлкового пути» и «Морского Шёлкового пути 21-го века» // Посольство Китайской Народной Республики в Российской Федерации. 23.04.2015. Режим доступа: http://ru.china-embassy.org/rus/zgxw/ t1257296.htm (дата обращения: 15.12.2015)

3. Индонезия и Индия договорились об увеличении двустороннего сотрудничества // Информационное агентство - 365news.biz. 27.10.2015. Режим доступа: http://365news.biz/news/politics/12322-indoneziya- i-indiya-dogovorilis-ob-uvelichenii-dvustoronnego-sotrudnichestva.html (дата обращения: 15.12.2015)

4. Индонезия построит сеть из 35 морских портов в ближайшие 5 лет // Издательство «Морские вести России». 05.05.2015. Режим доступа: www.morvesti.ru/detail.php?ID=33471 (дата обращения: 15.12.2015)

5. Правительство Индонезии объявило масштабную программу развития портового комплекса. PortNews, 04.03.2015. Режим доступа: http://portnews.ru/news/195841 (дата обращения: 15.12.2015)

6. Россия и Индонезия укрепляют сотрудничество в области рыбного хозяйства // Агентство нацио- нальных новостей. 02.11.2015. Режим доступа: http://www.annews.ru/news/detail.php?ID=294555 (дата обращения: 15.12.2015)

7. Франц Дарья. Индонезия вливается в Транстихоокеанское партнерство // Независимая газета. 28.10.2015. Режим доступа: http://www.ng.ru/world/2015-10-28/8_indonesia.html (дата обращения: 15.12.2015)

8. Lalisang Yeremia. Jokowi dan Hubungan RI-Tiongkok // Kompas Cyber Media (Kompas Gramedia Digital Group). 11.11.2014. Режим доступа: http://nasional.kompas.com/read/2014/11/11/14000091/Jokowi.dan. Hubungan.RI-Tiongkok (дата обращения: 15.12.2015)

9. Liow Joseph Chinyong. What Jokowi takes home to Indonesia // The Brookings Institution. 29.10.2015. Режим доступа: http://www.brookings.edu/blogs/order-from-chaos/posts/2015/10/29-joko-widodo- washington-visit-liow (дата обращения: 15.12.2015)

10. Otniel Tamindael. Indonesia maritime axis to enhance inter-island connectivity. Antara news. 15.11.2014. Режим доступа: http://www.antaranews.com/en/news/96561/indonesia-maritime-axis-to-enhance-inter- island-connectivity (дата обращения: 15.12.2015)

11. Pidato Lengkap. Jokowi di KTT ASEAN Soal Poros Maritim // PT.Viva Media Baru. 14.11.2014. Режим доступа: http://dunia.news.viva.co.id/news/read/558043-pidato-lengkap-jokowi-di-ktt-asean-soal-poros-maritim (дата обращения: 15.12.2015)

12. Siregar Andriyas. Antara Jalur Sutra China dan Proyek Infrastruktur Indonesia. Jokowinomics. 24.04.2015. Режим доступа: http://www.jokowinomics.com/2015/04/24/berita/antara-jalur-sutra-china-dan-proyek- infrastruktur-indonesia/ (дата обращения: 15.12.2015)

13. Yanuar Riezqi Yovanda. Buka Jalur Sutra, RI Siap-siap Kebanjiran Produk China // SINDOnews.com, 26.04.2015. Режим доступа: http://ekbis.sindonews.com/read/994034/34/buka-jalur-sutra-ri-siap-siap-kebanjiran- produk-china-1430028461 (дата обращения: 15.12.2015)


Review

For citations:


Efimova L.M. INDONESIA’S “MARITIME WORLD FULCRUM” AND CHINA’S “MARITIME SILK ROAD”. MGIMO Review of International Relations. 2015;(6(45)):196-204. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2015-6-45-196-204

Views: 1073


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)