Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

Lifelong Education: External and Internal Constructs of Human Motivation

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2015-1-40-257-262

Abstract

Rapid changes in the modern society lead to the alteration of the role of education in it. Knowledge obtained several years ago becomes outdated and not relevant. Permanent development of one's skills and acquirement of new competences are the essential and integral part of a modern society. At the summit in Lisbon in 2000, lifelong education was defined as the priority in the development of educational policy within European Educational Area. Six major principles were also represented. Effective and sustained results of application of lifelong learning conception are closely connected with the implementation of these principles. The Russian Federation signed the Bologna Declaration in 2003. As a result active work on implementing the ideas of lifelong education is conducted. According to statistics, motivation towards continuation of education among the Russian population is extremely low. The author points to the importance of this problem, as motivation is the driving force of every activity. Analyzing European experience the author affirms that creation of the state educational policy based on lifelong learning is one of the key priorities. Active participation of the government will contribute to increase of the motivation towards continuation of education among all the age groups.

About the Author

O. P. Kurdenkova
Moscow State Institute of International Relations (University)
Russian Federation


References

1. Багдасарова Н.А. Подготовка конкурентоспособного профессионала: развитие креативности в магистратуре // Актуальные вопросы подготовки специалистов международного профиля: смена парадигм: материалы науч. конф. (Москва, 15 - 16 ноября 2013 г.). В 2 ч. Ч. 1 / [отв. ред. Е.В. Воевода]. М. : МГИМО-Университет, 2014. С. 188-191.

2. Белкин А.С. Ситуация успеха. Как ее создать. М.: Просвещение, 1991. 176 с.

3. Вербицкий А.А., Рыбакина Н.А. Методологические основы реализации новой образовательной парадигмы // Педагогика. 2014. № 2. С. 3-14.

4. Гагарин А.В., Раицкая Л.К. Образование и развитие личности в информационно-коммуникационной деятельности // Вестник МГИМО-Университета. 2013. № 2 (29). С. 178-182.

5. Гершунский, Б.С. Образование в третьем тысячелетии: гармония знания и веры // Педагогика. 1998. № 2. С. 49-57.

6. Гордеева Т.О. Мотивация достижения: теории, исследования, проблемы // Современная психология мотивации / под ред. Д.А. Леонтьева. М., Смысл. 2002. С. 47-102.

7. Государственная программа Российской Федерации «Развитие образования» на 2013-2020 годы. Министерство образования и науки Российской Федерации, 2013. 700 с.

8. Даринский А.В. Непрерывное образование // Советская педагогика. 1975. № 1. С. 16-25.

9. Иванова В.П., Юсупова А.Ж. Мотивация достижения как мотивация компетентности // Вестник Кыргызско-Российского славянского университета. 2014. Т. 14. № 10. С. 35-38.

10. Калинкина Н.Н. Контуры формирования информационного общества в России: информатизация общества и развитие информационной инфраструктуры // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. 2010. № 3-2. С. 494-499.

11. Литвак Н.В. Информационное общество: перманентная эволюция. М.: Колос, 2008. 416 с.

12. Магомед-Эминов, М.Ш., Васильев И.А. Мотивация и контроль за действием М.: МГУ, 1991.144 с.

13. МакКлелланд Д. Мотивация человека. СПб.: Издательство Питер, 2007. 672 с.

14. Маслоу А. Мотивация и личность. СПб.: Издательство Питер, 2008. 246 с.

15. Меморандум непрерывного образования Европейского Союза, Лиссабон 2000 г. // Общество «Знание» России: [Электронный ресурс]. URL: http://www.znanie.org/docs/memorandum.html. (Дата обращения: 03.12.2013).

16. Осипов В.Г. Социально-философский анализ современной концепции непрерывного образования. - Ереван: изд-во АН Армянской ССР, 1989. 415 с.

17. Радченко И.А. Мотивация успеха - условие саморазвития студента // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2014. № 11. С. 322-326.

18. Степанова Т.В. Исследование мотивации успеха и мотивации боязни неудачи в структуре учебной мотивации студента вуза // Вестник Кузбасского государственного технического университета. 2004. № 6.2 (44). С. 144-145.

19. Хьелл Л., Зиглер Д. Теории личности. - СПб.: Издательство Питер, 2003. 608с.

20. Энциклопедии и словари: [Электронный ресурс]. URL: http://enc-dic.com/pedagogics/Nepreryvnoe-Obrazovanie-1153/. (Дата обращения: 12.12.2013).

21. Council Conclusions: [Электронный ресурс]. URL: http://www.consilium.europa.eu/ueDocs/cms_Data/docs/pressData/en/ec/115346.pdf. (Дата обращения 15.11.14)

22. Murray H.A. Explorations in personality / H.A. Murray. New York; Oxford University Press, 1938. 790 p.


Review

For citations:


Kurdenkova O.P. Lifelong Education: External and Internal Constructs of Human Motivation. MGIMO Review of International Relations. 2015;(1(40)):257-262. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2015-1-40-257-262

Views: 1186


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)