Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

Training specialists in international relations: rethinking the new paradigm

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2014-1-34-296-301

Abstract

The article considers new tasks of universities and faculties training students of international relations. The author analyzes the essence of the concept "paradigm" in education because paradigm serves as the basis of the educational process in universities. The content of professional education depends on the aims of professional education of specialists in international relations. The process of globalization, global changes, challenges and threats bring about the necessity to study specific features of international cooperation in ecology, psychology of conflict, psychology of leadership, etc. In the age of globalization, national economies are converging while national cultures are diverging. Representatives of different nations realize the importance of preserving cultural identity. It is of vital importance to instil tolerance in future specialists in international relations and prepare them for cross-cultural communication. At the same time, it is necessary that they should not only enjoy individual freedom and national cultural identity, but realize their own responsibility to the state. In the modern world, the axiological and educational functions of professional training are growing. At the same time, it is crucial to let the students build a number of professionally relevant competences that will make it possible for them to effectively perform their professional functions. It is the competence-based approach that makes the basis of Federal state education standards, including education standards for faculties of international relations. Another direction that needs developing is training and retraining lecturers for universities specializing in international relations. Foreign language training of lecturers in basic subjects will make it possible for the, to give lectures in foreign languages, particularly in English, which, in its turn, will help to make Russia's universities more competitive.

About the Author

E. V. Voevoda
Moscow State Institute of International Relations (University)
Russian Federation


References

1. Воевода Е.В. Развитие толерантности студентов средствами иностранного языка // Российский научный журнал. 2009. № 4 (11). С. 55-60.

2. Жукова Г.С., Воленко О.И., Комарова Е.И. К вопросу о системе педагогических парадигм профессиональной подготовки специалистов социальной сферы в университетском комплексе // Учёные записки Российского государственного социального университета. 2006. № 6. С. 64-69.

3. Костикова Л.П. Личностная направленность лингвосоциокультурной компетентности студентов гуманитарного вуза // Психолого-педагогический поиск. 2010. № 16. С. 93-100.

4. Костикова Л.П. Поликультурная толерантность как неотъемлемый компонент образования новой формации // Российский научный журнал. 2008. № 4 (5). С. 88-95.

5. Раицкая Л.К. Оптимизация учебно-познавательной деятельности студентов в интернет-среде // Вестник МГИМО-Университета. 2013. № 1. С. 18-21.

6. Силантьева М.В. Метаморфозы социальных организмов в свете трансформации культурных границ: глобальные следствия глобализационных процессов // Вестник МГИМО-Университета. 2012. № 6. С. 306-310.

7. Торкунов А.В. Дефицит демократии и международное сотрудничество // Международные процессы. 2009. Т.7. № 4. C.2.

8. Торкунов А.В. Задачи и вызовы университетской политики // Международные процессы. 2011. Т.9. № 25. С. 50-57.

9. Торкунов А.В. Педагогика и подготовка специалистов-международников // Вестник МГИМО-Университета. 2013. № 1 (28). С. 7-8.

10. Торкунов А.В. Создание университетов мирового уровня // Вестник МГИМО-Университета. 2013. № 2 (29). С. 7-11.

11. Совет народных комиссаров СССР. Постановление № 932 от 31 августа 1943 г. См. Приложение 1 в кн: Факультету международных отношений МГИМО(У) 60 лет / Моск. гос. ин-т межд. отношений (ун-т) МИД России; Под ред. Ю.А. Булатова. М.: МГИМО(У) МИД России, 2003. С.135-136.

12. OnlineDics.ru. Сборник онлайн словарей. Режим доступа: http://www.onlinedics.ru/slovar/fil/p/ paradigma.html


Review

For citations:


Voevoda E.V. Training specialists in international relations: rethinking the new paradigm. MGIMO Review of International Relations. 2014;(1(34)):296-301. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2014-1-34-296-301

Views: 833


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)