Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

Education in the Arab Countries. from the Depth of Centuries to Our Days

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2014-2-35-299-306

Abstract

The process of acquiring knowledge and the methods of acquiring it through education and upbringing has a long history in the Arab world. In the pre-Islamic period it meant getting practical skills and relevant knowledge for surviving in the conditions of nomadic life. The main method of transferring knowledge was home education, imitation of the actions of adults and instructions of the elders. The adoption of Islam, at the time of prophet Mohammad, knowledge was presented in the form of divine revelation - Koran. The task of education changed towards learning the scriptures and truths of the new doctrine, spiritual and physical perfection of young people with the aim of their active participation in the spread of Islam. Among the ways of getting an education in that period, along with domestic education and private tutorials, there were two-level religious schools and military training. With the development and strengthening of the Arab Khaliphate, the educational system was perfected and there emerged pedagogical science. The schools of new type - madrasah - taught theological as well as secular subjects. The modern system of education in many Arab countries copies that of their former metropolies. Thus, the system of primary and secondary education in the countries of Maghreb described in the article, was formed under the influence of the French educational system, although in certain cases it takes into account specific national features.

About the Author

E. V. Koukhareva
Moscow State Institute of International Relations (University)
Russian Federation


References

1. Акунов В. Обучение и воспитание в исламский период. Обучение арабов при пророке Мухаммеде [электронный ресурс] / Режим доступа: // http://www.proza.ru/2012/10/24/203

2. Бен Сандал, Абид Рашид. Малаамих мин тураас аль-имараат // Абид Рашид Бен Сандал. Аль-Айн. ОАЭ: Марказ Заид ли-т-тураас ва т-таарих, 2004. 76 с.

3. Джуринский А. Воспитание и школа на средневековом Востоке [электронный ресурс] / Режим доступа: //http://en.coolreferat.com

4. Жемчужное ожерелье: Антология арабской средневековой поэзии и прозы / Пер. с араб. / Сост., вступ. стат. и коммент. И.М. Фильштинского. М.: Изд. фирма «Восточная литература» РАН, 1996. 420 с.

5. Коран /Перевод И.Ю. Крачковского. М.: Внешторгиздат. 1990. 447с.

6. Литература адаба [электронный ресурс] / Режим доступа: // http://www.krugosvet.ru/enc/kultura_i_ obrazovanie/literatura/ADAB.html

7. ан-Навави, Абу Закария Яхья бен Шараф. Сады праведных / пер. с араб. и комм. В. Нирша. М.: Умма, 2007. 766 с.

8. Образование в Алжире [электронный ресурс] / Режим доступа: //http://www.my-volga.ru/content/

9. Система образования Туниса [электронный ресурс] / Режим доступа: //http://www.masters.donntu. edu.ua/2007/fvti/raduan/ind/index.htm

10. Султанов Ш.З., Султанов К.З. Омар Хайам /Ш.З.Султанов, К.З. Султанов. М.: Мол. гвардия, 1987. 320 с., ил. (Жизнь замечат. людей. Сер. биогр. Вып 9(679)). 317 с.

11. Торкунов А.В. Образование как инструмент «мягкой силы» во внешней политике России // Вестник МГИМО-Университета. 2012. № 4(25). С. 86.

12. Уровень грамотности населения в странах мира [электронный ресурс] / Режим доступа: //http:// www.yestravel.ru/world/rating/people/literacy/

13. Утку Нихаль Шахин. Аравия доисламского периода [электронный ресурс] / Режим доступа: //http:// www.posledniyprorok.info/

14. аль-Фахури Хана. Мудрости и пословицы. 4-е изд. Каир: Дару ль-маариф, б.г. 88 с.

15. Шедевры арабской мудрости. М.: ООО «Дом Славянской книги», 2012. 320с.

16. Éducation en Algérie [электронный ресурс] / Режим доступа: //http://fr.wikipedia.org/wiki/Education_ en_Algérie

17. Éducation au Maroc [электронный ресурс] / Режим доступа: //http://fr.wikipedia.org/wiki/Education_ au_Maroc


Review

For citations:


Koukhareva E.V. Education in the Arab Countries. from the Depth of Centuries to Our Days. MGIMO Review of International Relations. 2014;(2(35)):299-306. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2014-2-35-299-306

Views: 2082


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)