Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

COGNITIVE LINGUISTICS IN SECOND LANGUAGE AQUISITION

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-5-32-76-83

Abstract

The paper sets out to prove that the influence of the learner’s first/second language on the acquisition and use of other languages may be minimized, and ultimately eliminated, if the process of language teaching and language learning centers on the conceptual structures underlying the semantics of language units. Such conceptual structures (the conceptual inner form) shaping the peculiarities of the mode of expression characteristic of the given language community determine the choice of words in the process of communication and word combinability; if applied in second language teaching and learning they help avoid subconscious translation from the learner’s first language into a second/third, thus bringing down the interfering effects.

About the Author

E. G. Beliaevskaya
Moscow State Linguistic University, 38, Ostozhenka st., Moscow, Russian Federation, 119034.
Russian Federation
Doctor of Philology, Professor, Professor at the Department of English Stylistics (Department of Humanities and Applied Sciences)


References

1. Беляевская Е.Г. Три парадигмы семантических исследований (чем отличается когнитивный подход к

2. лексической семантике от традиционного) //На стыке парадигм лингвистического знания в начале

3. XXI века: грамматика, семантика, словообразование: Материалы международной конференции.

4. Калиниград: Изд-во КГУ, 2003. С.60 – 72.

5. Беляевская Е.Г. Концептуальные основания семантики языковых единиц (от лексикологии к фразеоло-

6. гии) // Несколькословные единицы номинации в английском языке: от лексикологии к фразеологии.

7. Вестник МГЛУ, вып. 500. М.: Изд-во МГЛУ, 2005. С. 9 – 24.

8. Беляевская Е.Г. Текст как пространственная структура (к проблеме уровней категоризации) // Когни-

9. тивные исследования языка. Вып.7. Типы категорий в языке. Сб. науч. трудов. – М.: Ин-т языкознания

10. РАН; Тамбов: Изд. дом. ТГУ им. Г.Р. Державина, 2010. С. 101–109.

11. Беляевская Е.Г., Маляр Т.Н. Принципы минимизации интерференции родного языка при обучении

12. иностранному языку (концептуальные структуры пространства и времени в английском и русском

13. языках). – М.: ИПК МГЛУ «Рема», 2011. 179 с.

14. Щукин А.Н. Обучение иностранным языкам: Теория и практика: Учебное пособие для преподавателей

15. и студентов. 2-е изд., испр. и доп. – М.: Филоматис, 2006. 480 с.

16. Fillmore Ch. J. Topics in lexical semantics // Current Issues in Linguistic Theory (ed. By R. W. Cole). – Bloomington

17. and London: 1977. P.76 – 138.


Review

For citations:


Beliaevskaya E.G. COGNITIVE LINGUISTICS IN SECOND LANGUAGE AQUISITION. MGIMO Review of International Relations. 2013;(5(32)):76-83. https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-5-32-76-83

Views: 2244


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)