Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

THE AUTHOR’S EXPLICIT PRESENCE IN A NARRATIVE TEXT: THE AUTHOR’S OPINION ABOUT THE CONTEMPORARY WORLD

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-4-31-317-322

Abstract

The paper shows that the author of a narrative text might interrupt the course of fictional action to express his view of the situation. The diachronic analysis of English emotive prose proves that the author is always present in the text, be it the 19C, 20C, or the beginning of the 21C. One of the topics of the author’s dialogue with the reader may cover peculiarities of the contemporary world. The problems discussed are very much the same in different time periods. The analysis of English novels shows that authors usually give evaluation of the surrounding world which is far from ideal and which is full of difficulties, obstacles and disappointments. The difference lies in the forms of address of the author to the reader. In the novels of the end of the 18C and the beginning of the 19C the author usually acts as a personage who speaks directly to the reader. That’s why forms of direct address and personal pronouns mark this period. At the end of the 20C – at the beginning of the 21C the author’s comments are more laconic and are usually presented in the form of a maxim. Time shift is characteristic of all time periods discussed.

About the Author

O. S. Fedotova
Yesenin Ryazan State University 46, Svobody Street, Ryazan, 390000, Russia.
Russian Federation
PhD in Linguistics and Narratology, Associate Professor, Department of Foreign Languages


References

1. Brown D. The Lost Symbol. London: Bantam Press.

2. Bushnell C. Sex and the City. London: Abacus, 2009. 245 p.

3. Grisham J. The Firm. New York: Island Books, 1992. 501 p.

4. Jahn M. ‘Awake! Open your eyes!’ The cognitive Logic of External and Internal Stories // Narrative Theory

5. and Cognitive Sciences. Edited by David Herman. CSLI Stanford, California, 2003.

6. Lawrence D.H. Lady Chatterley’s Lover. London: Penguin Books, 1997. 314 p.

7. Margolin U. Cognitive Science, the Thinking Mind, and Literary Narrative // Narrative Theory and Cognitive

8. Sciences. Edited by David Herman. CSLI Stanford, California, 2003. P..

9. Orwell G. 1984. СПб.: КАРО, 2010. 384 с.

10. Palmer A. Fictional Minds. Lincoln: University of Nebraska Press, 2004. 235 p.

11. Ryan M.-L. Cognitive Maps and the Construction of Narrative Space // Narrative Theory and Cognitive

12. Sciences. Edited by David Herman. CSLI Stanford, California, 2003.

13. Thackeray W.M. Vanity Fair. London: Wordsworth Classics, 2001. 694 P.

14. Turner M. Double-scope stories // Narrative Theory and Cognitive Sciences. Edited by David Herman. CSLI

15. Stanford, California, 2003.

16. Wilde O. Picture of Dorian Gray. Новосибирск: Сиб. унив. изд-во, 2010. 191 с.

17. Беляевская Е.Г. Текст как пространственная структура (к проблеме уровней категоризации) // Когни-

18. тивные исследования языка. 2010. № 7.

19. Беляевская Е.Г. Когнитивные параметры стиля // Вопросы когнитивной лингвистики. № 1. 2010..

20. Евтушенко О.В. Художественная речь как инструмент познания. М.: Языки славянской культуры, 2010.

21. с.

22. Комаров А.С. Межличностное взаимодействие читателя, автора и персонажа художественного текста.

23. Вестник МГИМО-Университета. 2012. № 5.

24. Сергеева Ю.М. Внутренняя речь как особая форма языкового общения (на материале англоязычной

25. художественной литературы): автореф. дисс. … докт. филол. наук. М., 2009. 35 с.

26. Тихонова Ю.В. Конвергенция различных форм чужой и авторской речи в англоязычной художествен-

27. ной прозе: автореф. дисс. … канд. филол. наук. М., 2011. 24 с.

28. Федотова О.С. Внутренняя реальность персонажа в англоязычной художественной прозе: к опреде-

29. лению объекта исследования // Вестник Московского государственного лингвистического универ-

30. ситета. 2007. № 521.

31. Федотова О.С. Лексико-стилистические маркеры интроспекции персонажа в англоязычной художе-

32. ственной прозе // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2007. №

33.

34. Федотова О.С. Интроспекция персонажа англоязычной художественной прозы как часть виртуальной

35. реальности // Иностранные языки в высшей школе. 2008. № 7.

36. Федотова О.С. Истоки представления об интроспекции персонажа // Вестник Челябинского государ-

37. ственного университета. 2009. № 34.

38. Федотова О.С. Эксплицитное проявление мнения автора об особенностях общества в англоязычном

39. нарративном дискурсе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 5–2.


Review

For citations:


Fedotova O.S. THE AUTHOR’S EXPLICIT PRESENCE IN A NARRATIVE TEXT: THE AUTHOR’S OPINION ABOUT THE CONTEMPORARY WORLD. MGIMO Review of International Relations. 2013;(4(31)):317-322. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-4-31-317-322

Views: 593


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)