Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

DEVELOPING CONCEPTUAL AWARENESS OF THE FUTURE PROFESSION IN THE STUDENTS OF INTERNATIONAL RELATIONS THROUGH FLT

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-4-31-323-327

Abstract

The article is devoted to the issues of professional language training of the students majoring in International Relations. Conceptual awareness of the future professional activity of a specialist in international relations is presented as a part of the new modern professional training paradigm. It is shown that there are various effective ways of preparing students for intercultural communication in professional discourse in the process of teaching and learning a foreign language. A matter of great importance is to develop for students the conceptotermino- systems in questions of international politics, economics, science and war technologies, humanitarian, ideological and international issues of culture and education. This multisided process is complex, value-determined, social, practically-oriented, culturally focused. The author proposes a system of pedagogical support for this process which is based on the integration of different kinds of educational activity: study, research and social activities. All this should work at different levels, that of an individual, group, department, university, cooperation between universities either within the country or in different countries of the world. The ideas of life-learning education should also be carefully developed in this respect. The importance of the student-centered teaching is shown. The leading role of MGIMO(U) educationalists in the professional language training development is accepted.

About the Author

L. P. Kostikova
Yesenin Ryazan State University 46, Svobody Street, Ryazan, 390000, Russia.
Russian Federation
Professor, Faculty of Foreign Languages, Department of History and International Relations


References

1. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Cambridge:

2. Cambridge University Press, 2001, 278 р.

3. 2.Большой Российский энциклопедический словарь. М.: Большая Российская энциклопедия, 2003. 1888 с.

4. Воевода Е.В. Подготовка специалистов-международников к межкультурной коммуникации в профессиональ-

5. ном дискурсе // Научные исследования и разработки. Современная коммуникативистика. 2012. № 1 (1). .

6. Воевода Е.В. Профессиональная языковая подготовка студентов-международников: вопросы дидактики

7. // Вестник МГИМО-Университета. № 1 (28). 2013.

8. Костикова Л.П. Профессионально-ориентированная языковая подготовка специалиста-историка // Пси-

9. холого-педагогический поиск. 2012. № 4. С. 106-111.

10. Лингвострановедение: методы анализа, технология обучения / Автор-составитель Л.Г. Веденина. М.: МГИМО

11. (У). 2012.

12. Лиферов А.П., Коненков Н.В. Университеты и бизнес // Психолого-педагогический поиск. 2012. № 22.

13. Пупков С.В. Методологический и мировоззренческий уровни ценностного отношения социолога // Вестник

14. Рязанского государственного университета имени С.А. Есенина. 2009. № 2 (23).

15. Раицкая Л.К. Сущность информационно-коммуникационного взаимодействия в интернет-среде // Научные

16. исследования и разработки. Современная коммуникативистика. 2012. № 1 (1

17. Торкунов А.В. Педагогика и подготовка специалистов-международников // Вестник МГИМО-Университета.

18. № 1 (28). 2013.

19. ФГОС ВПО по направлению подготовки 031900 «Международные отношения» (квалификация «бакалавр»).

20. Режим доступа: http://www.edu.ru/db-mon/mo/Data/d_09/prm815-1.pdf (Дата обращения: 12.04.13)

21. Хомякова Н.П. Формирование специальной иноязычной коммуникативной компетентности юристов-меж-

22. дународников в условиях контекстного обучения: Монография. М.: ТЕЗАУРУС. 2008. 274 с.

23. Яковлева Е.В. Коммуникативная лингводидактика: от лингвистической инженерии к лингвистической ком-

24. петенции // Научные исследования и разработки. Современная коммуникативистика. 2012. № 1 (1). С 18-21.


Review

For citations:


Kostikova L.P. DEVELOPING CONCEPTUAL AWARENESS OF THE FUTURE PROFESSION IN THE STUDENTS OF INTERNATIONAL RELATIONS THROUGH FLT. MGIMO Review of International Relations. 2013;(4(31)):323-327. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-4-31-323-327

Views: 693


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)