Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

Unity in Diversity: Coinfluence of Basic Mythological and Philosophical Systems of India

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2012-5-26-117-124

Abstract

The article examines one of the main questions of intercommunications between main religious and cultural systems in India: Hinduism, Buddhism, Islam and Christianity. The article, using detailed factual material, focuses the similarities and differences between those systems, results in the basic data regarding ontology, cosmology, ethics and sociology of those systems. The article shows the interaction and mutual enrichment of so different systems.

About the Author

O. G. Ulltsiferov
Московский государственный институт международных отношений (университет) МИД России. Россия, 119454, Москва, пр. Вернадского, 76.
Russian Federation


References

1. В «Ригведе» сказано: «Три сотни три тысячи тридцать девять Богов почтили Агни», III, 9.9.

2. Космологии посвящены следующие гимны «Ригведы»: X, 129, 121, 90, 71.

3. См., например, Шветашватара упанишада, VI, 2, 7, 9, 16; все упанишады цитируются по изданию «Древнеиндийская

4. философия». М.: Мысль, 1972.

5. «Ригведа» также различает 33 главных бога, III, 6.9.

6. Цит. по: Аверинцева С.С. Судьбы европейской культурной традиции в эпоху перехода от античности к средневековью.

7. В сб. «Из истории и культуры средних веков и Возрождения». М., 1971. 32с.

8. «Кена упанишада», IV, 1–9.

9. «Чхандогья упанишада» (VI, 8.7).

10. См., например: «Шатапатха брахман», X, 2 .3; «Айтарея араньяка», II, 3. 1; «Каушитаки упанишады», гл.1, 6; «Бри-

11. хадараньяка упанишада», III, 4. 6.

12. См., например: «Брихадаранька упанишада», II, 5. 10.

13. «Бхагавадгита», гл. 4, текст 23, гл. 13, тексты 8–12.

14. «Шатапатха брахмана», X, 6, 3,1.

15. «Чхандогья упанишада», VII, 7, 2.

16. «Бхагавадгита», гл. 13, тесты 8–-12.

17. Зильберман Д.Б. Генезис значения в философии индуизма. Эдиториал УРСС. М., 1998. Особенно резко против

18. индуизма выступали отдельные православные теологи. Так, святитель Николай Сербский утверждал: «Индийские

19. боги – это демонские призраки, адские привидения, не имеющие милости и любви к людям. Они существуют не как

20. боги, а как демоны под именем богов». В своем письме на имя бывшего московского мэра архиепископ Уфимский и

21. Стерлитамакский Никон писал: «Кришна злобный демон, бес, олицетворение адских сил…»


Review

For citations:


Ulltsiferov O.G. Unity in Diversity: Coinfluence of Basic Mythological and Philosophical Systems of India. MGIMO Review of International Relations. 2012;(5(26)):117-124. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2012-5-26-117-124

Views: 991


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)