Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

Professional Language Training of International Students in the Multicultural Environment of University for International Relations

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2014-4-37-317-323

Abstract

The article addresses the specific features of professional language training of international students in the multicultural environment of a Russian university teaching students of international relations. After a brief historical survey of teaching foreign students in the universities of Russia, the writer considers the factors that influence the choice of universities graduating specialists in international relations by foreign students. The author goes on to analyze the specifics of linguisticand socio-cultural environment in Russian universities and its impact on international students stressing the fact that the educational environment at MGIMO-University is multilingual and multicultural. That explains the relevance of studying the quality of professional language training of foreign students in the sphere of international relations. The language of teaching in most universities of the Russian Federation is Russian, besides, all MGIMO students are obliged to learn English either as their first or second foreign language, that is why international students have to study in a tri-lingual environment and the interfering influence of several cultures. The writer points out that under such circumstances it is necessary for future IR specialists to build a number of professionally relevant competences: linguistic, socio-cultural, communicative, and suggests educational technologies that have proved to be effective in building them: case-study, role-plays, etc. The article gives special attention to the place and role of translation in teaching English as translation is a system of encoding within the system of two language systems. Translating phrases from Russian into English the student does 'inner', mental translation using the mother tongue. That makes the author suggest using the students'mother tongues in the teaching process. While learning foreign languages, international students should, along with language material, study the system of values of a different country thus preparing themselves for cross-cultural communication in the professional international community.

About the Author

T. Glebova
Moscow State Institute of International Relations (University)
Russian Federation


References

1. Арефьев А. Л., Шереги Ф. Э. Иностранные студенты в российских вузах. М.: Центр социологических исследований, 2014. - 228 стр. [Электронный ресурс] Код доступа: http://www.socioprognoz.ru/files/ File/2014/full.pdf

2. Барут О. Лингвометодические основы создания учебных материалов го обучению турецких студентов деловому общению на русском языке (в сфере строительства). Автореферат диссерт. к.пед.н. М„ 2013. - 26 с

3. Воевода Е.В. Обучение иностранным языкам в контексте межкультурной коммуникации // Среднее профессиональное образование. 2009. № 8. С. 14-17

4. Воевода Е.В. Основные направления профессионально ориентированной языковой подготовки специалиста-международника. М: МГОУ, 2009. - 141с

5. Воевода Е.В. Подготовка специалистов-международников к межкультурной коммуникации // Научные исследования и разработки: Современная коммуникативистика. 2012. № 1(1). С. 26-31. с

6. Воевода Е.В. Контактные языки как лингвокультурная доминанта на постсоветском пространстве // Вестник МГИМО-Университета. 2012. № 6. С. 172-175

7. Гребенникова И.А. Педагогическое сопровождение адаптации иностранных студентов в российском вузе (на примере китайских студентов). Автореферат диссерт.... к.пед.н. М., 2010.-22 с

8. Касарова В.Г. Речевые ошибки иностранных студентов и их причины// Гуманитарные науки. Вып. 21. М., 2003. С. 118-123

9. Костикова Л.П. Преодоление культурного шока посредством освоения лингвосоциокультурной компетенции // Язык и социум: материалы VIII Международной научной конференции. В 2 частях. Часть II. - Минск, 2009. - С. 124-126

10. Стенина Н.С. Формирование профессиональной компетенции иностранных студентов, обучающихся в высших художественных учебных заведениях России. Автореферат диссерт. к.пед.н.М., 2007,- 20 с

11. Студенты-иностранцы в России: официальная статистика // Новгородский университет. - Июнь 2012, № (17) 920 [Электронный ресурс] Код доступа: http://www.novsu.ru/press/novuniver/ i.2526/?number=2005_10_04& artic!e=stran

12. Торкунов А.В. Профессионализм в политике и политологическое образование// Космополис. 1999. № 1. С. 6-10


Review

For citations:


Glebova T. Professional Language Training of International Students in the Multicultural Environment of University for International Relations. MGIMO Review of International Relations. 2014;(4(37)):317-323. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2014-4-37-317-323

Views: 889


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)