Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

Diagnosing the thesis scandal in academic community

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2014-1-34-208-215

Abstract

Events that occurred in 2013 as a result of illegal assignment of academic degrees, acquired the nature of scandal. According to the author, thesis scandal has provided a deeper understanding of the essence of processes both in the scientific and educational community and in the whole socio-humanitarian sphere of Russian society. The scandal, which affected many deputies of the State Duma, governors of some Russian regions and senior government officials, has attracted attention of Russian political leaders and the general public. It uncovered many shortcomings of existing approaches to the determination of qualification level of the research and education community's members, the viability of the universities; revealed the real challenges to the successful development of science and higher education. Thesis scandal showed values which define the state of social and humanitarian spheres of Russian society, the relations within the scientific and educational community and the results of reforms in it. Analyzing the situation in domestic science, the problems specific to the Russian scientific and educational community, the author is not limited to the conclusion that this scandal has deep socio-cultural reasons. The author has to declare, that forced borrowings of alien norms and principles for domestic science, promising to come to the fore in the future, today turn into the traditional desire to take the lead on the "top-down" indicators.

About the Author

D. M. Feldman
Moscow State Institute of International Relations (University) Ministry of Foreign Affairs of Russia
Russian Federation


References

1. Семиотика скандала: сборник. Париж-Москва: Издательство "Европа1, 2008. 584 с.

2. Скандал как форма коммуникации: сб.научных статей. М.: Изд-во СГУ, 2012 246 с.

3. Дмитриев А. Аксиология научного скандала // Власть. 2013. №6. С.21-25.

4. Мамардашвили М. Лекции по античной философии. М.: Аграф, 1997. С.29.

5. Simmel G. Conflict. Free Press. 1955, P.17-18.

6. Coser L.A. The functions of Social Conflict. Free Press. 1956. Перевод на русский этой работы см.: Козер Л.А. Функции социального конфликта // Американская социологическая мысль. М.: Изд. Международного ун-та Бизнеса и Управления, 1996. С.542-556.

7. Даль В. Толковый словарь живого великорусского языка. М.: Русский язык, 1955. 670 c.

8. Фельдман Д.М. Российская политическая наука о международных отношениях: стиль и методы познавательной деятельности. [Электронный ресурс] // Российский совет по международным делам (РСМД). 2013. 26 апреля 2013 г. Режим доступа http://russiancouncil.ru/inner/?id_4=1767#top, (дата обращения: 01.12.2013).

9. Строгецкая Е. Об использовании критерия эффективности деятельности современных российских университетов // Власть. 2013. №10. С.113.

10. Харкевич М.В. Глобализация и высшее образование: возможности для России // Вестник МГИМО-Университета. 2012. №6 (27). С.273.

11. Аватков В.А., Касаткин П.И. Высшее образование в Турции и Болонский процесс // Вестник МГИМО-Университет. 2012. №6. С.277-281.

12. Terenzini P. T., Pascarella E. T. Living with myths: Undergraduate education in America // College Student Affairs Administration / E. J. Whitt (Ed.) Needham Heights: Simon & Schuster Custom Publishing, 1994. P. 173-179.

13. Как платят профессорам. Глобальное сравнение систем вознаграждения и контрактов / Под ред. Ф.Альтбаха, Л.Райсберг, М.Юдкевич, Г.Андрущака, И. Паченко. М.: Изд. дом ВШЭ, 2012. 439 с.

14. Яницкий О. Протестное движение 2011-2012 гг.: некоторые итоги // Власть. 2013. №2. С.17.

15. Фундаментальная наука в XXI веке // Вопросы философии. 2008. №5. С.58-71.

16. Месяц Г.А. Диагностика скандала вокруг Академии [Электронный ресурс] // Независимая газета. 02 октября 2013 г. Режим доступа http://www.ng.ru/science/2013-10-02/3_kartblansh.html, (дата обращения: 01.12.2013).


Review

For citations:


Feldman D.M. Diagnosing the thesis scandal in academic community. MGIMO Review of International Relations. 2014;(1(34)):208-215. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2014-1-34-208-215

Views: 772


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)