Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

Civic Consciousness in Professional Education of Specialists in International Relations

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2014-6-39-268-273

Abstract

The article analyses characteristic changes of civic and patriotic component in the modern world and notes characteristic features and problems in forming civic consciousness of university students. The author gives special attention to bringing up a citizen in the context of modernizing the system of education and studies the main aspects of building civic competence in students of international relations. The article further considers the correlation between the concepts of "civic consciousness" and "patriotism" at the present stage within the framework of professional training of international relations specialists who stand for state interests, and presents a historical survey of building civic consciousness in future diplomats at the Collegium of Foreign Affairs in the 18th-19th-century Russia. The author stresses the importance of building up civic responsibility and legal consciousness as a reflection of state interests. The author determines and gives solid grounding to the role of civic competence in the professional training of future international relations specialists in accordance with the Federal state education standards of higher education (3rd edition) showing the necessity of developing high professional responsibility based on axiological and spiritual values. The writer comes to the conclusion that it is necessary to study the philosophical, psychological and pedagogical aspects of the process of forming civic consciousness of international relations specialists.

About the Author

D. V. Pekushkina
Moscow State Institute of International Relations (University)
Russian Federation


References

1. Воевода Е.В. История организации профессиональной языковой подготовки специалистов-между-народников: от Киевской Руси к Российской империи. М.: МГОУ, 2010. 157 с.

2. Воевода Е.В. Подготовка специалистов-международников: осмысление новой парадигмы // Вестник МГИМО-Университета. 2014. № 1. С. 296-301.

3. Дипломатическая служба. Учебное пособие / Т.В. Зонова, О.П. Селянинов, А.Л. Федотов и др.; под ред. А.В. Торкунова. М.: «Российская политическая энциклопедия» (РОССПЭН), 2002. 688 с.

4. Интервью зам. министра иностранных дел МИД РФ А.В. Грушко 10.02.2012 [Электронный ресурс]. -Режим доступа: http://ria.ru/interview/20120210/561442651.htmДата обращения 28.04.14.

5. Как рождается гражданская идентичность в мире образования: от феноменологии к технологии: монография в 2 ч. / под ред. А.Г. Асмолова. - М.: Федеральный институт развития образования, 2011. 112 с.

6. Логинов И.А. Патриотическое воспитание в МГИМО (У) и в системе МИД // Наша Смоленка: люди и дела. 2013, ноябрь. № 11 (13). С. 1.

7. Мунтян М.А. Потенциал политической культуры в объяснении культурного полилога Запада, Востока и России // Вестник МГИМО-Университета. 2014. № 2. С. 245-249.

8. Романенко Н.М. Духовность как специфика национального менталитета / Вопросы гуманитарных наук. 2009. № 6. С. 126-128.

9. Романенко Н.М. Особенности восприятия телеинформации школьниками // Педагогика. 2003. № 4. С. 46.

10. Романенко Н.М. Особенности аккультурации в профессиональой деятельности специалиста-международника// Вестник МГИМО-Университета. 2014. № 4 (37). С. 312-315.

11. Социологическая энциклопедия: В 2 т. Т. 1 / Национальный общественно-научный фонд / Рук. Г.Ю. Семигин. М.: «Мысль», 2003.

12. Торкунов А.В. Дефицит демократии и международное сотрудничество // Международные процессы. 2009. Т. 7. № 21.

13. Федеральный Государственный Образовательный Стандарт Высшего Профессионального Образования по направлению подготовки 031900 Международные отношения (Квалификация (Степень) «Бакалавр») (в ред. Приказа Минобрнауки РФ от 31.05.2011 N 1975) [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://fgosvo.rU/uploadfiles/fgos/3/20111115115437.pdf Дата обращения 12.05.2014


Review

For citations:


Pekushkina D.V. Civic Consciousness in Professional Education of Specialists in International Relations. MGIMO Review of International Relations. 2014;(6(39)):268-273. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2014-6-39-268-273

Views: 692


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)