Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

Belles-Lettres Reading Strategies in the Process of Foreign Language Teaching

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2015-2-41-287-294

Abstract

The article is devoted to some of the teaching strategies based on the peculiarities of belles-lettres text. The author of the article analyses the peculiarities of the belles-lettres text which exert influence on the process of teaching reading skills and thus should be taken into account by foreign language teachers in their work with this type of text. The author argues that teaching belles-lettres reading skills should be centered on the five-level communication process between writer and reader. The teacher's aim is to create or adjust a system of reading instruction within the five levels so that he/she could improve students' reading skills. In the article, it is stated that the process of teaching reading skills should be congruent with the process of interpersonal communication between writer and reader. The author outlines the content of the teacher's approach to the work with this type of text within the process of foreign language instruction. The author describes two approaches to teaching belles-lettres reading skills as well as shows the prospects for the subjective approach. He also states high productivity and effectiveness of the subjective approach in teaching foreign languages. The article shows the importance of involving students who specialize in sciences into the process of belles-lettres reading while studying a foreign language for specific purposes.

About the Author

A. S. Komarov
Finandal University under the Government of the Russian Federation
Russian Federation


References

1. Барт Р. S/Z /Пер. с фр. Г.К. Косикова и В.П. Мурат; под. ред. Г.К. Косикова. - 3-е изд. М.: Академический Проект, 2009. 373 с.

2. Братченко С.Л. Экзистенциальная психология глубинного общения. Уроки Джеймса Бюджентала. М.: Смысл, 2001.91 с.

3. Гоголь Н.В. Выбранные места из переписки с друзьями. ХХХI. В чем же, наконец, существо русской поэзии и в чем ее особенность //Собрание сочинений в 7 тт. Том 6. М.: Издательство «Художественная литература», 1967. С. 367-412.

4. Гостев А.А. Психология и метафизика образной сферы человека. М.: Генезис, 2008. 484 с.

5. Достоевский Ф.М. Неточка Незванова. М.: Гослитиздат, 1955. 164 с.

6. Комаров А.С. Уровни общения субъектов в художественной прозе/ Вестник МГИМО-Университета. № 1 (34). С. 277-284.

7. Комаров А.С. Авторская стратегия в процессе художественного общения с читателем/ Вестник МГИМО-Университета. 2014. № 3 (36). С. 252-260.

8. Комаров А.С. Межличностное взаимодействие читателя, автора и персонажа художественного текста/ Вестник МГИМО-Университета. 2012. №5 (26). С. 215-220.

9. Соллогуб В.А. Тарантас //Повести и рассказы. М.: Сов. Россия, 1988. С. 143-279.

10. Уайлд О. Замыслы //Избранные произведения. В 2 т. Т. 2.: Пер. с англ. М.: Республика, 1993. С. 218-344.

11. Уайлд О. Письма великой женщины //Избранные произведения. В 2 т. Т. 2.: Пер. с англ. М.: Республика, 1993. С. 111-114.

12. Фолкнер У. Фолкнер в Виргинском Университете (Беседы со студентами и преподавателями) (19571958) //Статьи, речи, интервью, письма. М.: Радуга, 1985. С. 245-361.

13. Хьюитт К. Понять английскую литературу (на английском языке). Russian edition, 1997. 279 c.

14. Цвейг С. Три певца своей жизни: Казанова, Стендаль, Толстой /Пер. с нем. М.: Республика, 1992. 367 с.

15. Шопенгауэр А. Основные идеи эстетики //Избранные произведения. М.: Просвещение, 1993. С. 413-474.

16. Эко У. Роль читателя. Исследования по семиотике текста / Перев. с англ. и итал. С.Д. Серебряного. СПб.: «Симпозиум», 2005. 502 с.


Review

For citations:


Komarov A.S. Belles-Lettres Reading Strategies in the Process of Foreign Language Teaching. MGIMO Review of International Relations. 2015;(2(41)):287-294. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2015-2-41-287-294

Views: 868


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)