Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

The Significance of Socm-Psychological Competence of Students of International Relations in Contemporary Russia

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2015-3-42-162-166

Abstract

The article considers the socia-psychological competence as an essential value of the modern Russian society. The author defines the term ofsoda-psychological competence, underlines its characteristics, basic components, phases and principles of formation, analyzes and defines competences that contain its essence. The process of formation of the socia-psychological competence is identified in a student environment of a high school, inclusive the specificity of the Russian society. Problems of modern Russian realities, social adaptation ways, as danger tendencies, deviations that influence the socialization of a growing personality are considered separate in the article. Special focus is on problems of the educational system as a general integral structure that is responsible for the formation of a social, psychological and professional personality of an individual as a future qualitative social unit and is influenced by internal and external social exposures. The new paradigm of the higher education as the new interaction's type between a teacher and a student is highlighted, that mark conceptions and methods of an educational program, that is focused now on the sustainable development of motivations base of an individual. The author underlines the actuality of the autonomous model that is focused on self-development and selfknowledge of an individual that meets requirements and challenges of today's realities. The specificity of student environment as a field with its own value and evaluation structure, requirements system and psychological context is attended separate. The unicity of the student environment in this case is in the international character of the University international relations, unique educational program and established methods and approaches.

About the Author

D. A. Svirskaya
Moscow State Institute of International Relations (University)
Russian Federation


References

1. Воевода Е.В. Основные направления профессиональной языковой подготовки студентов-международников // Материалы V Международной научной конференции, посвященной 90-летию образования Белорусского государственного университета. 2011. Минск: БГУ. Режим доступа: http://elib.bsu.by/handle/123456789/27646 (дата обращения: 25.01.2015).

2. Гребенникова А.С., Поройский С.В., Сысуев Е.Б. Наркомания и молодое поколение // Журнал «Успехи современного естествознания». 2013. №9. Режим доступа: http://www.rae.ru/use/pdf/2013/9776.pdf (дата обращения: 26 01.2015).

3. Колосова В.В. Социально - психологическая компетентность личности в условиях социальной нестабильности // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Нижний Новгород: Изд-во ННГУ. 2001. № 1. С. 11-19.

4. Кули Ч. Социальная самость //Американская социологическая мысль: Тексты / Под ред. В.И. Добренькова. М.: Изд-во МГУ. 1994. С. 172-179.

5. Мертон Р. Социальная теория и социальная структура. М.: Хранитель. 2006. 873 с.

6. Овчинников Г.К., Овчинникова М.В. Вуз как высшая форма социализации личности // Власть. 2013. № 8. С. 68-71.

7. Раицкая Л.К. Развитие автономии студента в информационно-образовательной интернет-среде // Вестник Российского университета дружбы народов. М: РУДН. 2009. № 4. С. 54-58.

8. Терентьева М.Т. Социально-психологическая компетентность. Необходимая составляющая профессиональной деятельности современного педагога// Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М.К. Аммосова. Якутск: СВФУ. 2008. № 3, Т. 5. С. 107-109.

9. Хагуров Т.А. Девиантное поведение в современной России: алкоголь, наркотики, молодежный экстремизм (концепции и исследования) / Хагуров Т.А., Позднякова М.Е., Ракачев В.Н. и др. М.: Институт социологии РАН. 2014. 200 с.


Review

For citations:


Svirskaya D.A. The Significance of Socm-Psychological Competence of Students of International Relations in Contemporary Russia. MGIMO Review of International Relations. 2015;(3(42)):162-166. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2015-3-42-162-166

Views: 710


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)