Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

Electronic Trade: Advantages, Problems and «Sliding Effect» Arising under Transaction Costs Reduction

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2012-4-25-173-178

Abstract

The article entitled «Electronic trade: advantages, problems and «sliding effect» arising under transaction costs reduction» deals with the factors affecting the development of electronic trade and reveals the causes complicating its spread. Among the causes there are inability to have direct contact with purchased goods, infrastructure development problems, insufficient protection of in-formation, low trust to electronic transactions, legal regulation problems, low computer skills. The authors describe "sliding effect" which results in transaction costs reduction, leading to unreliability transforming the behavior of buyers based on researches to the behavior based on their stereotypes and brings buyers to loss of control under electronic transaction.

About the Authors

I. B. Nazarova
Московский государственный институт международных отношений (университет) МИД России. Россия, 119454, Москва, пр. Вернадского, 76.
Russian Federation


T. V. Dianova
Московский государственный институт международных отношений (университет) МИД России. Россия, 119454, Москва, пр. Вернадского, 76.
Russian Federation


References

1. Schneider G. Electronic commerce. L.: Course Technology, 2010. P. 40.

2. Панкина Т.В. Теоретико-методическое обеспечение процесса развития электронной торговли в малом бизнесе: дис. ... канд.

3. экон. наук. М.: РЭУ, 2011. С. 15.

4. Gillies L.E. Electronic commerce and international private law: A study of electronic consumer contracts. Farnham: Ashgаte Рublishing,

5. P. 82-84.

6. Tassabehji R. Understanding e-commerce in business. Thousand Oaks: Sage Publications, 2003. P. 63-68.

7. Поеров А.С. Совершенствование системы электронной коммерции в России: автореф. дис… канд. экон. наук. М.: МАП при

8. Правительстве Москвы, 2011.

9. Zappala S., Gray C. Impact of e-commerce on consumers and small firms Farnham: Ashgate Publishing, 2006.

10. Сhaffey D. E-Business and E-Commerce Management: Strategy, Implementation and Practice. NewJersey: Prentice Hall, 2010. P. 25.

11. Столбов М. Статистика поиска в Google как индикатор финансовой конъюнктуры // Вопросы экономики. 2011. № 11. С. 79-93.

12. Гражданский кодекс РФ // Справочно-правовая система «Гарант»: [Электронный ресурс]. Приводится по состоянию на 12

13. февраля 2012 г.

14. Дашян М.С. Право информационных магистралей: вопросы правового регулирования в сфере. М.: ВолтерсКлувер, 2007. С. 64.

15. Кузнецов А. Электронные рынки и конкуренция // Вопросы экономики. 2004. № 2. С. 72-81.

16. Brynjolfsson E., Smith M. Frictionless Commerce? A Comparison of Internet and Conventional Retailers // Management Science. 2000.

17. №. 4. Р. 563-585.

18. Кузнецов А. Моделирование несовершенной конкуренции на электронных рынках: Дис. ... канд. экон. наук. М.: ЦЭМИ РАН,

19. С. 12.

20. Указ. соч. С. 14.

21. Coase R. The Problem of Social Cost // Journal of Law and Economics. 1960. № 3. Р. 1-44.

22. Стиглер Дж. Цит. по: Коуз Р. Фирма, рынок и право. М.: Новое издательство, 2007. С. 12.

23. Там же. С. 13.

24. См. например: Берлайн Д.Е. Любознательность и поиск информации // Вопросы психологии. 1966. № 3. С. 54-56.


Review

For citations:


Nazarova I.B., Dianova T.V. Electronic Trade: Advantages, Problems and «Sliding Effect» Arising under Transaction Costs Reduction. MGIMO Review of International Relations. 2012;(4(25)):173-178. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2012-4-25-173-178

Views: 681


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)