Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

MGIMO Educational Standards: Goal and Contents of Professional Language Training of IR Economics Students

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2015-3-42-210-216

Abstract

The article gives a methodological analysis of MGIMO-University own education standards and programmes. The relevance of the article is explained by the necessity to define the goals and contents of professional language training of IR economics students at MGIMO-University after a transfer to own education standards. The researcher used competence-based and cultural studies approaches with reference to the didactic principles of accessibility, systematic, consistency, necessity and sufficiency. The author used a set of methods including the method of theoretical analysis, the method of synthesis and systematization, summative method. The article addresses the difference in the training of IR economists and economists in other spheres of economics, underlines the importance of professional language training of IR economics students, analyses the specifics of professional language training of IR economists from the standpoint of competence-based approach by comparing the competences presented in the Federal State Education Standards of Higher Education and MGIMO own education standards. The author gives a definition of goal and contents of professional language training of IR economics students as well as didactic principles of contents choice that define the effectiveness of training. In conclusion the author points out that the contents of professional language training of IR economics students based on MGIMO own education standards are approached as the system of professional knowledge, skills and competence leading to successful intercultural communication.

About the Author

A. A. Kizima
Moscow State Institute of International Relations (University)
Russian Federation


References

1. Блинов В.И., Виненко В.Г., Сергеев И.С. Методика преподавания в высшей школе: учебно-практическое пособие. М.: Издательство Юрайт, 2013. 315 с.

2. Воевода Е.В. Подготовка современных специалистов-международников: осмысление новой парадигмы // Вестник МГИМО-Университета. 2014. № 1. С. 296-301.

3. Воевода Е.В. Теория и практика профессиональной языковой подготовки специалистов-международников в России : дис. докт. пед. наук : 13.00.08 / ФИРО. М., 2011. С. 116, 134.

4. Воевода Е.В. Формирование межкультурной компетенции: проблемы и пути их решения «Языковой дискурс в социальной практике». Сборник научных трудов Международной научно-практической конференции. Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего профессионального образования «Тверской государственный университет». 2013. С. 40-44.

5. Григорук Н.Е., Галкин С.А. Актуальные вопросы внедрения международных стандартов в статистику внешней торговли России // Вестник МГИМО-Университета. 2015. № 1(40). С. 121-127.

6. Карпова Н.С. Профессия - экономист-международник. (http://www.pandia.ru/text/78/155/22059.php)

7. Краевский В.В., Бережнова Е.В. Методология педагогики: новый этап : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. 2-е изд., стер. М.: Издательский центр «Академия», 2008. 400 с.

8. Образовательная программа высшего образования (образовательный стандарт высшего образования МГИМО (У) МИД России). Уровень высшего образования «Бакалавриат». Направление подготовки 38.03.1 «Экономика». Квалификация (степень) «Академический бакалавр со знанием иностранных языков». [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.mgimo.ru/files2/z03_2015/op-ekonom-sos-bak.pdf (дата обращения 27.05.2015).

9. Образовательные программы по направлениям бакалавриата, разработанные по образовательным стандартам высшего образования МГИМО (У) МИД России. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.mgimo.ru/official/4/ (дата обращения 27.05.2015).

10. Романенко Н.М. Содержание процесса самообразования студентов как педагогическая проблема // Вестник МГИМО-Университета. 2013. №3(30). С. 270-272.

11. Словарь-справочник современного российского профессионального образования / Авторы-составители: Блинов В.И., Волошина И.А., Есенина Е.Ю., Лейбович А.Н., Новиков П.Н. Выпуск 1. М.: ФИРО, 2010. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.mgimo.ru/study/faculty/sbip/kpp/docs/242179/ (дата обращения 27.05.2015).

12. Холопов А.В. Экономическая школа // Вестник МГИМО-Университета. 2014. №5(38). С. 171-181.

13. Щукин А.Н. Обучение иностранным языкам: Теория и практика: Учебное пособие для преподавателей и студентов. М.: Филоматис, 2004. 416 с.


Review

For citations:


Kizima A.A. MGIMO Educational Standards: Goal and Contents of Professional Language Training of IR Economics Students. MGIMO Review of International Relations. 2015;(3(42)):210-216. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2015-3-42-210-216

Views: 790


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)